Geen 1 aprilgrap: fietsagenten krijgen écht een blauw zwaailicht
Elk team krijgt vier fietsen met de opvallende blauwe verlichting, als aanvulling op de normale fietsverlichting. "Als politiebikers zijn we niet altijd goed zichtbaar", zegt politiebiker Nick Schuermans, initiatiefnemer van de proef. "Dat is enerzijds onze kracht wanneer we onopvallend in een wijk willen surveilleren, maar aan de andere kant zijn er ook situaties waarin je juist wel wilt opvallen. De zwaailichten kunnen dan bijdragen aan een veiligere werkomgeving."
Als voorbeeld noemt hij hulpverlening bij een verkeersongeval of een spoedmelding op een donkere weg. "Als fietser ben je toch kwetsbaar in het verkeer. De speciale verlichting vergroot ook de herkenbaarheid, want bij blauwe lichten denken mensen meteen aan hulpverleningsdiensten."
Ontheffing
Voor de test heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een ontheffing verleend, omdat fietsen volgens de wet geen lichtsignalen en knipperende verlichting mogen voeren.
Anders dan motorvoertuigen hebben de speciale fietsen geen voorrang op andere voertuigen als de blauwe zwaailichten zijn ingeschakeld. "We hebben afgesproken de blauwe verlichting alleen te voeren als dat nodig is voor de veiligheid van het overige verkeer en die van ons", voegt Schuermans toe.
Na de proef wordt gekeken of de blauwe verlichting voor agenten te fiets landelijk kan worden ingevoerd.