Zonneautobedrijf Lightyear haalt 40 miljoen aan investeringen binnen
Het Helmondse bedrijf wil de auto graag in Nederland maken. Volgens een woordvoerster zit Lightyear in de laatste fase van de gesprekken met meerdere kandidaten. Voor de zomer moet bekend zijn wie de auto gaat maken. "De kandidaten zijn allemaal Europese bedrijven."
Het binnenhalen van de 40 miljoen aan investeringen heeft niet veel invloed op de zoektocht naar een productiepartner, laat Lightyear weten. Dankzij de investeringen kan het bedrijf wel doorgroeien en toewerken naar de eerste leveringen van de zonneauto aan het einde van 2021.
Naar de beurs
De eerste leveringen van de zonneauto zullen nog vrij exclusief zijn. De auto kost nu 150.000 euro. Voor een mogelijkheid om de auto voor de massa mogelijk te maken onderzoekt het bedrijf of het aandelen kan gaan uitgeven. Doel van het bedrijf is om de auto betaalbaarder te maken, zo rond de 50.000 euro of nog minder.
Verschillende Nederlandse investeerders hebben Lightyear de 40 miljoen aan kapitaal bezorgd, onder wie Rob van Gansewinkel en Jaap Korteweg van De Vegetarische Slager. Volgens het bedrijf laten de investeringen het vertrouwen zien in de markt voor elektrische zonneauto's.
Naar Born?
De wens van Lightyear om de zonneauto in Nederland te produceren en het feit dat BMW in 2023 gaat stoppen in het Limburgse Born, voedt speculatie dat Lightyear voor die plek zal kiezen. Maar het bedrijf wil dat niet bevestigen en doet geen uitspraken over de kandidaten voor de productie van de zonneauto.