Eindhoven Airport wil binnen vijf jaar elektrisch vliegen mogelijk maken
De drie luchthavens vinden dat het vliegen niet achter kan blijven bij alle elektrische ontwikkelingen in met name de auto-industrie. "Deze kleine elektrische vliegtuigen bieden mogelijkheden om regio’s of steden die nu nog lastig te bereiken zijn, beter met elkaar te verbinden. Die bestemmingen zijn nu vaak niet rendabel, dat moet straks anders zijn’’, vertelt directeur Roel Hellemons van Eindhoven Airport.
"Er zit hier veel kennis die bij elektrisch vliegen van pas kan komen."
De directeur ziet ook veel kansen voor de Brainportregio. "Als we nu de rol van koploper pakken, biedt dat voor deze regio veel kansen voor nieuwe start-ups. Er zit hier veel kennis die bij elektrisch vliegen van pas kan komen. Denk aan de automotive industrie, de oplaadvoorzieningen en de ontwikkeling van batterijen en accu's."
Elektrisch vliegen heeft veel voordelen. Zo is het goedkoper dan vliegen op fossiele brandstoffen. De onderhoudskosten kunnen flink omlaag en geluidsoverlast zal met tien tot vijftien procent afnemen, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau M3.
"Vervangen van accu’s is nu nog duur."
Maar, zo waarschuwt Gerben Broekema van het bureau: "Vervangen van accu’s is nu nog duur. Elektrisch vliegen op accu's of waterstof zal ook geen grote bijdrage leveren aan de vermindering van milieuvervuiling door de luchtvaart."
Maar het kan wel een duurzamer alternatief worden voor trein- en autoreizen naar regio's die met het vliegtuig nog lastig te bereiken zijn. Het streven is om eerst in Nederland te experimenteren met vliegtuigen met vier tot negen zitplaatsen. Als de techniek verder is, willen de luchthavens vliegen met grotere elektrische toestellen.
"We zien op de langere termijn grote kansen om regio’s met elkaar te verbinden."
Als de binnenlandse proef geslaagd is, wil Eindhoven Airport met de andere luchthavens een hub creëren: een vliegveld waar je overstapt van een internationale, grote vlucht naar een kleiner elektrisch vliegtuig dat je naar regionale vliegvelden brengt. "We zien op de langere termijn grote kansen om regio’s op een nieuwe manier, duurzaam, met elkaar te verbinden."
Welke vliegmaatschappij als eerste elektrisch gaat vliegen tussen Eindhoven, Rotterdam en Groningen is nog niet bekend. "We hopen de komende maanden gesprekken te kunnen voeren met geïnteresseerden", zegt Hellemons.
De bedoeling is dat er zo’n twee keer per dag elektrisch wordt gevlogen tussen de Nederlandse steden. De luchthavens richten zich daarmee vooral op de zakelijke reizigers.