Sim Leys is ingenieur bij ASML en gaat technicus van de toekomst opleiden
Zelf studeerde de 27-jarige Vlaming vier jaar geleden af als ingenieur. Nu mag hij andere leerlingen opleiden tot de technicus van de toekomst op de Brainport Industries Campus.
“Vroeger legde ik mensen al graag dingen uit. Toen ik 12 was, ontwikkelde ik een passie voor het vak wiskunde. Het leek mij leuk om voor de klas te staan en deze stof uit te leggen”, vertelt Sim. Toch koos hij voor een richting, waar hij naar eigen zeggen meer mee kon bereiken. “Ik dacht: dan staan alle opties nog open en kan ik altijd nog terug”, zegt Sim Leys.
Unieke opleiding
Na zijn studie Engineering kwam hij als ingenieur terecht bij de chipmachinemaker, wat hem nog altijd goed bevalt. Toch begon er iets te kriebelen toen hij binnen ASML hoorde dat het samen met dertig andere bedrijven een nieuwe opleiding ging opzetten. "Nu kan ik een dag per week lesgeven en de rest werken bij ASML. Ik zie het als de ideale combinatie”, zegt Leys.
De opleiding is volgens Leys uniek. “De combinatie van leren omgaan met computers en data en werken in de praktijk kom je niet in veel opleidingen tegen. Meestal kiest iemand IT of elektronica. Bedrijven zijn op zoek naar alleskunners”, zegt Leys.
Ontwikkeling lessen
Het project gebaseerde onderwijs op mbo niveau 4 is speciaal ontwikkeld voor studenten die al werken binnen de techsector en een dag per week naar school willen. "Door vanuit projecten te werken voor bedrijven, leren studenten de lesstof", zegt directrice Saartje Janssen van het Summa College. Aankomend studiejaar start de opleiding in jaar twee, want volgens Saartje Janssen is er van doorstromers van niveau 3 veel vraag naar de opleiding. "Met deze doorstromers kunnen we het tweede jaar dieper de materie in. We starten dit jaar ook met het ontwikkelen van het eerste jaar, zodat we daar in 2022 meer van start kunnen gaan", zegt Saartje Janssen.
Sim vindt het een hele uitdaging om de nieuwe studie mee te ontwikkelen. Hij spreekt met bedrijven zoals DAF, Philips en VDL voor de invulling van lessen en het bedenken van vraagstukken. “Ik mag mij bezighouden met het project: data. Ik wil tijdens mijn lessen vooral uitleggen hoe je data in beeld brengt”, zegt Sim.
Leys kijk uit naar komend schooljaar. Hij benadrukt dat docenten niet voor de klas een boek zullen voorlezen. “Nee, de studenten werken aan een project en ik geef ze de juiste informatie”, zegt Leys.
Onderwijsvaardigheden
Hij maakt zich geen zorgen over zijn onderwijsvaardigheden. “Voor het ontwikkelen van de opleiding heb ik minder onderwijsvaardigheden nodig, dan moet ik vooral creatief zijn”, zegt Sim. Het is de bedoeling dat er standaard twee docenten aanwezig zijn. Hij gelooft dat hij via deze weg ook van andere docenten kan leren. “Ook op mijn werk moet ik presentaties geven. Ik denk dat ik overtuigend informatie kan overbrengen”, zegt Leys.