Bol.com opgelicht voor 7,5 ton met mail in gebrekkig Nederlands
Omdat Bol.com via zijn platform producten van Brabantia verkoopt, doet de webwinkel geregeld betalingen aan de fabrikant van huishoudelijke artikelen.
'Filiaalrekening in Spanje'
In november 2019 kreeg Bol een e-mail van, zo leek het, Brabantia. In gebrekkig Nederlands. "Houd he rekening mee dat we vanaf vandaag een wijziging in onze bankrekeninggegevens hebben voor incaende betalingen", staat in de begeleidende brief. "Voortaan moten all incoming betalingen have been overgemaakt naar onze filiaalrekening in Spanje. We het op prijs as u uw gegevens kunt bijwerken." En dat doet Bol, wat een dure inschattingsfout betekent.
Zo komt in totaal 751.493,09 euro terecht bij oplichters en níet bij Brabantia. De bedriegers konden brieven en e-mails van dit bedrijf vervalsen, omdat ze in het najaar van 2019 het e-mailaccount van een medewerkster hackten en de echte mails van Brabantia lieten verdwijnen. Bol.com meent dat zijn werknemers voldoende reden hadden om aan te nemen dat de wijziging van Brabantia's rekeningnummer klopte.
De rechtbank oordeelde echter anders.
In de brief werd in het Nederlands en Engels gevraagd om het geld op een andere rekening te storten: