Video

Eigenaar verongelukt reclamevliegtuig: 'Onderzoeksrapport is verzonnen'

12 mei 2021 om 14:18 • Aangepast 14 mei 2021 om 09:00
nl
Eigenaar Chris Neidt van luchtreclamebedrijf CNE Air noemt het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar de fatale crash met een van zijn vliegtuigen in 2018 ‘gewoon verzonnen’. Dat zegt hij woensdag tegen Omroep Brabant.
Profielfoto van Robert te Veele
Geschreven door

Deze video legt uit hoe het ongeluk volgens de onderzoeksraad kon gebeuren:

“Ze hebben er bijna drie jaar over gedaan om zoiets bij elkaar te scharrelen en van alles uit te zoeken wat nergens op slaat”, vertelt Neidt. Hij reageert furieus op het rapport.

Niet een ongeschikte propeller of slechte veiligheidsmaatregelen zoals de Onderzoekraad voor Veiligheid stelt, maar de wind zou volgens de eigenaar van CNE Air de oorzaak zijn het ongeluk.

"Dat slaat helemaal nergens op."

Kort voor de crash trokken regen- en onweersbuien over West-Brabant. Toen die voorbij waren steeg het vliegtuig op. De onderzoeksraad schrijft dat ‘een verband tussen het weer en het ongeval als waarschijnlijk kan worden beschouwd, maar dat uit onderzoek is gebleken dat dit niet het geval was’.

Neidt is het daar absoluut niet mee eens. Volgens hem was er wel degelijk een relatie met het weer op dat moment. “Een plotselinge neerwaartse wind, downforce genoemd, heeft het vliegtuig tijdens de start naar beneden gedrukt. Daar hebben ze het in het rapport helemaal niet over.”

Ook het gebruik van een vierbladige propeller die niet voldoende vermogen zou leveren voor reclamesleepvluchten verwijst hij naar het land der fabelen. “Dat slaat helemaal nergens op”, zegt Neidt.

"Wat moet ik dan nog meer?"

Neidt kocht volgens eigen zeggen het vliegtuig jaren geleden in Zweden. "De propeller zat er toen ook al op", zegt hij. Volgens de eigenaar is de propeller door een erkend bedrijf gemonteerd en was het toestel goedgekeurd om in Nederland ook reclamevluchten mee te maken. “Wat moet ik dan nog meer? We hebben er al ik weet niet hoeveel mee gevlogen.”

De veiligheid binnen zijn bedrijf staat volgens hem al helemaal niet ter discussie. “Ik zit al veertig jaar in het vak. Ik heb het vanaf de eerste momenten dat er luchtreclame wordt gevlogen, meegemaakt.” Wel erkent hij dat hij de Inspectie voor Leefomgeving en Transport ‘nog nooit heeft gezien'. "Maar veiligheidsmaatregelen aanpassen binnen ons bedrijf is niet nodig."

Neidt heeft op de eerste versie van het rapport schriftelijk gereageerd. Ondanks dat het definitieve rapport volgens hem van geen kanten klopt, is hiermee voor hem de zaak klaar. "Wat zij vinden moet zij weten. Ik was ter plaatse en heb het ongeluk zien gebeuren."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.