Margje laat jongeren weer lezen door de game Assassin's Creed Valhalla
De achtergrondverhalen moeten ontlezing onder jongeren tegengaan. Ze krijgen met deze verhalen een hele nieuwe ervaring van lezen wat ‘Readification’ heet. Populaire games staan hierin centraal.
Margje legt uit hoe het is gegaan. “De Leescoalitie en Ubisoft zijn een samenwerking gestart. Ze zochten een nieuwe manier van leesbevordering. Toen ben ik gevraagd om een kort verhaal te schrijven over een personage uit de game Assassin's Creed Valhalla.”
Jongeren kunnen via de ‘Ubisoft special app’ alles over de game lezen. En daar staat ook het verhaal van Margje. Ondersteund met filmpjes, geluidseffecten en foto’s.
"Dan denk ik dat jongeren dat sneller lezen dan een fysiek boek.”
“De interesse van de gamer zit al in het spel, want dat is mooi en spannend. Die beleeft het spel door de ogen van het personage. Als je dan de mogelijkheid krijgt om in de app ook een verhaal te lezen over jouw personage, dan denk ik dat jongeren dat sneller lezen dan een fysiek boek”, legt Margje uit.
Het was voor Margje niet makkelijk om een verhaal te bedenken. Maar haar buurjongen Bram (19) kon haar daar goed bij helpen. Hij ging de game spelen en Margje keek toe. Gewapend met haar notitieblok kon ze zo aantekeningen maken van alles wat ze zag en hoorde.
"In de toekomst gaan we deze combinatie denk ik veel meer zien.”
“Ik wist natuurlijk niet veel over games”, vertelt Margje. “Bram heeft alles laten zien en uitgelegd. Ik werd heel enthousiast en toen kreeg ik ideeën zat”, lacht ze.
Margje schrijft normaal jeugdthrillers. Toch denkt ze wel dat deze nieuwe manier werkt. "Mijn nieuwe boek komt over een maand uit en daar zit bijvoorbeeld ook een QR-code in. Als je teksten digitaal aantrekkelijker maakt met foto's of filmpjes dan werkt dat voor jongeren. In de toekomst gaan we deze combinatie denk ik veel meer zien. "