KNVB wilde Jumbo-reclame met Snollebollekes van de buis
Belangrijkste punt van de KNVB was dat Jumbo in de reclame 'gebruik maakt van de Oranjekoorts, een Oranjebus en Oranjeparades'. En die laatsten worden juist altijd door de KNVB georganiseerd, vindt de bond. En het Snollebollekes-nummer 'Links Rechts' is het lijflied van de Oranjeleeuwinnen sinds hun succesvolle EK in 2017, dus dat had de supermarktketen ook niet zomaar mogen gebruiken, was de argumentatie.
De voetbalbond zegt in De Telegraaf 'op te komen voor de belangen van onze partners, die veel investeren in het Nederlandse amateur- en betaald voetbal'. Daarmee bedoelt de bond de Albert Heijn, die óók een EK-reclame heeft gemaakt en officieel sponsor is van de KNVB. Volgens de krant krijgt de KNVB daar 2,5 miljoen euro per jaar voor.
De Jumbo trekt zich overigens niets aan van de brief van de KNVB. "Iedereen mag het EK vieren en het staat iedere ondernemer vrij om een op het EK gerichte reclamecampagne te voeren", zegt het hoofd juridische zaken van de supermarkt in de krant. Na die reactie heeft de KNVB besloten om geen verdere stappen te ondernemen.
Het relletje maakt op Twitter de tongen los. "Nu denkt de KNVB weer dat ze het patent op oranje hebben", zegt iemand. Sigrid komt niet meer bij door de actie van de voetbalbond. Ze schrijft: "Echt hoor, hoe wil je jezelf te kakken zetten? Om te gieren!" En Roy snapt de ophef niet: "Snollebollekes mag eigen nummer niet gebruiken? Die zijn niet goed wijs bij de KNVB."
De EK-reclame van de Jumbo: