Afscheid Monsieur Cannibale: 'Logische zet, Efteling moet met de tijd mee'
De attractie wordt omgevormd naar het thema Sindbad de Zeeman en de Sprookjes van 1001 Nacht. "De Efteling wil op een inclusieve manier verhalen vertellen en wil met het nieuwe thema zorgen voor een positief geschetst beeld van de rijke Arabische cultuur”, laat het attractiepark in een verklaring weten.
Marketingdeskundige Moers snapt wel dat de Efteling af wil van de attractie. “De Efteling gaat gewoon met z’n tijd mee. Ze voelen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hierom gaat geen mens minder naar de Efteling. In tegendeel zelfs: het trekt eerder mensen die benieuwd zijn naar een nieuwe attractie. En het is een zegen dat we van het irritante liedje zijn verlost”, lacht Moers.
"De Efteling is een fantastisch voorbeeld van een merk dat zich aanpast aan de wensen van de maatschappij."
De Efteling benadrukte eerder dat in het park 'uitvergrotingen worden gemaakt van karakters uit verhalen, mythes en sagen'. “Het is absoluut niet zo dat we willen generaliseren”, liet de Efteling weten. Maar nu wordt de attractie dus toch aangepast. “Het is lastig om zo’n icoon als Monsieur Cannibale aan te passen. Dan is het beter om iets heel anders te doen, dan is Sindbad de Zeeman een goed alternatief”, vindt Moers.
“Denkbeelden blijven veranderen. De Efteling is een fantastisch voorbeeld van een merk dat zich aanpast aan de wensen van de maatschappij. Ze trekken zich iets aan van de kritiek en zorgen dat ze afzijdig blijven. Zo blijft de Efteling een park waarin mensen zich nergens aan kunnen storen.”
De attractie Monsieur Cannibale is al jaren onderwerp van discussie. Zo reageerden bezoekers in 2016 op de omstreden attractie: