Met 24 toekijkende clubiconen moet RBC binnen vijf jaar terug naar de top
"Een paar maanden terug is het idee ontstaan om weer een stuk historie terug bij de club te betrekken”, vertelt commercieel directeur Hans van der Ende. “Ook om de fans weer terug in het stadion te krijgen.” Zo ontstond het idee voor de levensgrote portretten van de helden van weleer. “Om ze op die manier te eren.”
Fans mochten top vijf insturen
Bij het project was een grote rol weggelegd voor de supporters. “Die mochten hun top vijf insturen. Dat heeft uiteindelijk geleid tot 24 foto’s."
Clubicoon Henk Vos vindt het een eer om nu in het stadion te zijn vereeuwigd. “Ik heb hier verschillende periodes meegemaakt. Van promotie tot degradatie, en van speler tot trainer. Dan maakt dit je wel trots. Zeker omdat je door de fans bent gekozen.”
Comeback
De onthulling van de clubiconen was niet de enige symboliek van de dag. RBC speelde na afloop van de onthulling een oefenwedstrijd tegen FC Dordrecht. Opvallend detail: in de laatste wedstrijd vóór het faillissement, nam de Roosendaalse club het tegen diezelfde ploeg op. Toen won het, nu was de ploeg uit de Keuken Kampioen Divisie net een maatje te groot. Het werd 1-3.
“We vonden dit een mooie aftrap om de comeback van RBC een extra dimensie te geven”, vertelt Van der Ende, die uiteindelijk terug naar de top wil met de club. De afgelopen tijd verbonden al ruim honderd lokale bedrijven zich als sponsor aan de oranjehemden.
Vijfjarenplan opgesteld
Nu is het doel om binnen afzienbare tijd door te stomen naar het hoogste niveau van het amateurvoetbal. “We hebben een vijfjarenplan opgesteld. Daarmee hopen we een hoop mooie momenten te kunnen beleven de komende tijd.”