Pas over twee weken met 50 kilometer per uur over de Haringvlietbrug
Er zijn werkzaamheden aan de Haringvlietbrug nodig, omdat aluminium platen die met klemmen aan de brug zijn bevestigd, lostrillen door het verkeer dat over de brug rijdt. Zonder maatregelen kan een klem of plaat loskomen. Ze gaan twee jaar duren, omdat pas in 2023 een rigoureuze aanpak mogelijk is. Die is nodig om de brug veilig te kunnen blijven gebruiken. Op de brug geldt nu nog een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.
Extra inspecties
"Door het omlaag brengen van de maximumsnelheid uit te stellen hebben de veiligheidsregio’s meer tijd om zich goed voor te bereiden en de bereikbaarheid voor de hulpdiensten beter te organiseren", legt een woordvoerder van Rijkswaterstaat uit. Rijkswaterstaat voert tijdens deze twee weken extra inspecties uit, zodat het verkeer veilig over de brug kan.
De Haringvlietbrug verbindt Brabant bij Willemstad met Zuid-Holland. De Haringvlietbrug is naast de Moerdijkbrug de belangrijkste verbinding tussen deze twee provincies. De Haringvlietbrug is kwetsbaar geworden doordat er steeds meer en steeds zwaarder verkeer overheen gaat.
Ondernemers: onacceptabel
De gedeeltelijke afsluiting viel ook slecht bij de ondernemersverenigingen VNO-NCW Brabant Zeeland, VNO-NCW West, TLN en Bouwend Nederland. Ze noemen die onacceptabel en zijn bang voor een strop voor de Zeeuwse, Brabantse en Zuid-Hollandse economie. Eerder deze week vroegen ze minister Cora van Nieuwenhuizen met klem een oplossing te zoeken en de economische schade te beperken. Ze vielen ook over het feit dat vooraf geen overleg is gevoerd.