Transportbedrijf moet Hongaarse chauffeurs achterstallig loon betalen
Het gerechtshof bepaalde dat Nederland en niet Hongarije het 'gewone werkland' van de chauffeurs is. Ze hadden dus volgens de Nederlandse cao betaald moeten worden. Vakbond FNV startte tien jaar geleden een onderzoek naar de werkvoorwaarden die het bedrijf hanteert.
De Hongaarse chauffeurs reden jarenlang ritten in opdracht van het transportbedrijf uit Erp en werden betaald naar Hongaars loon. Volgens het bedrijf stonden de chauffeurs onder contract bij een Hongaars zusterbedrijf en kregen zij daarom terecht dit loon. De chauffeurs stelden dat zij door het Nederlandse bedrijf waren ingehuurd en dus naar de Nederlandse cao betaald moesten worden. Toen de chauffeurs hier om vroegen, werden zij door het Hongaarse bedrijf ontslagen.
Impact transportsector
Deze uitspraak van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden is van invloed voor alle Nederlandse transportbedrijven die gebruik maken van buitenlandse chauffeurs. De zaak kan van invloed zijn op de wijze waarop de transportsector buitenlandse chauffeurs inzet.
Naast het aanvechten van hun ontslag destijds, claimden de chauffeurs achterstallig loon en een schadevergoeding. Hiervoor kregen ze bijval van vakbond FNV, die in een afzonderlijke procedure heeft gevorderd dat buitenlandse chauffeurs die op ritten in, vanuit en naar Nederland werken, naar Nederlands loon betaald moeten krijgen.
De chauffeurs kregen al gelijk van de rechtbank. Het transportbedrijf ging in hoger beroep, maar tien jaar na de start van de zaak kregen de chauffeurs opnieuw gelijk.
LEES OOK: