10.000 mensen tekenen petitie tegen maatregelen op Haringvlietbrug
De Haringvlietbrug verbindt onze provincie bij Willemstad met Zuid-Holland. Het is naast de Moerdijkbrug de belangrijkste verbinding tussen de twee provincies. De Haringvlietbrug is te kwetsbaar geworden voor intensief gebruik.
Nog meer alternatieven?
"De gevolgen zijn voor
weggebruikers onacceptabel", staat in de petitie. De initiatiefnemers roepen het
ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op te
onderzoeken welke alternatieven er zijn om de huidige capaciteit
voor het wegverkeer in stand te houden en geen rijbanen af te sluiten.
De maatregelen zouden vorige week maandag al zijn ingegaan. Maar onder druk van onder meer Veiligheidsregio’s werden die uitgesteld tot 9 augustus. Ook diverse organisaties van werkgevers en transportbedrijven hadden protest aangetekend. Transport en Logistiek Nederland (TLN) zegt dat de langdurige sluiting van rijstroken de transportsector zeker 53 miljoen euro kost.
Kans op vertragingen
De beperkingen op de A29, de weg over de Haringvlietbrug, zouden volgens Rijkswaterstaat tot een extra reistijd van een half uur tijdens de avondspits leiden. Ook wordt rekening gehouden met files op deze snelweg en de A16. Nieuwe berekeningen gaan zelfs uit van nog meer vertragingen.
Pas in 2023 kan een klep worden vervangen waaraan aluminium brugonderdelen met klemmen zijn bevestigd. Deze klemmen trillen los door het verkeer dat over de brug rijdt. Hoe harder het verkeer over de brug rijdt, hoe zwaarder de voertuigen en hoeveel voertuigen de oversteek maken: hoe heviger de trillingen.
LEES OOK: