Leerlingen zomerschool Curio verruilen vakantie voor schoolbanken
Mariska van Vooren, lerares van de Internationale Schakelklas, denkt dat de zomerschool niet alleen educatief is. Volgens haar is het ook een manier om eenzaamheid onder leerlingen te voorkomen. “De meeste leerlingen gaan niet op vakantie en zitten dan zes weken thuis op hun kamer, een beetje te gamen of op hun telefoon te spelen. Ik denk echt dat het sociaal isolement, waar ze anders in zouden zitten, door de zomerschool wordt doorbroken. De noodzaak om dit te organiseren is dus hoog.”
Taalspelletjes
De meeste leerlingen komen overigens naar de zomerschool om extra te leren. Footoona, een meisje uit Eritrea, vindt Nederlands namelijk een moeilijke taal. Ook Mohammed, een jongen uit Syrië, zit om die reden op de zomerschool. “Ik wil de Nederlandse taal beter begrijpen en andere dingen leren, zoals rekenen.”
De zomerschool is overigens niet bedoeld om leerachterstanden vanwege de coronacrisis in te halen. Kinderen die wél op vakantie zijn, missen dan namelijk lesstof. Daarom wordt er gebruik gemaakt van eerdere lesmethodes, zonder huiswerk en toetsen.
De lesaanpak is creatiever, omdat plezier maken belangrijk is op de zomerschool. Bij Nederlands worden er daarom taalspelletjes georganiseerd, vertelt Van Vooren. “Ze hadden bijvoorbeeld letters op een vuilniszak, waarmee ze woorden moesten maken.” Met het spel, bekend van Ik hou van Holland, waren de leerlingen op een actieve manier bezig met de Nederlandse taal.
Nieuwe dingen ontdekken
Naast Nederlands en rekenen, hebben de leerlingen T-shirts geverfd. Verder kregen ze EHBO-workshops en les over plastic soep. Aankomende week gaat de klas als afsluitend uitje nog bowlen en wordt er een voetbaltoernooi georganiseerd. Ook werkten een aantal leerlingen mee in de keuken van de kantine. “Ze ontdekken dat ze dat heel leuk vinden en het liefst vaker willen doen.”
Leerling Ebenezer concludeert: “Vakantie houden is leuk, maar met de andere leerlingen en de juffen en meesters is het veel gezelliger!”