Video

Kritiek op lege vliegtuigen voor toeristen, Eindhoven Airport toont begrip

8 september 2021 om 08:01 • Aangepast 9 september 2021 om 16:31
nl
TUI laat vier keer per week lege Boeings tussen Schiphol en Eindhoven Airport vliegen. De toestellen zijn niet gestationeerd in Eindhoven, maar de reisorganisatie wil vakantiegangers wel vanaf het vliegveld naar Kos en Kreta vervoeren. Allesbehalve duurzaam, zo vinden omwonenden van de Eindhovense luchthaven. Ze kwamen er bij toeval achter.
Profielfoto van Hans JanssenProfielfoto van ANP
Geschreven door

TUI vliegt vanaf juli vanaf Eindhoven Airport naar Kos en Heraklion. De toestellen staan niet hier gestationeerd en moeten - leeg - vanaf Schiphol komen. Dit zal tot eind oktober blijven duren, het zou dan in totaal om ongeveer 75 vluchten gaan. Vanaf Eindhoven vliegen ze door naar de eindbestemming en ook op de terugweg wordt er een tussenstop in Eindhoven gemaakt.

"Het ging om onderhoudsvluchten, zei Eindhoven Airport"

"Ik zag op aankondigingsborden dat er vluchten waren tussen Amsterdam en Eindhoven", vertelt Willem van den Brink van het Bewonersplatform Woensel-Noord. "We hebben daarop in een mail opheldering gevraagd bij directeur Roel Hellemons van Eindhoven Airport. Nog dezelfde dag hebben we via de mail een reactie gekregen, dat het om onderhoudsvluchten ging."

Van den Brink denkt er anders over: die toestellen worden volgens hem 'gewoon' ingezet voor vluchten van en naar de twee Griekse eilanden. "En dat in een periode waarin we met Pieter van Geel in overleg zijn om de overlast van het vliegverkeer met dertig procent terug te dringen. Daar past vliegen over deze korte afstand niet in. Je kunt toch ook met de trein van en naar Schiphol? Dit is een beetje onnodig, zeker als je pretendeert als luchthaven dat je duurzaam bent", zo zegt Van den Brink.

"Schaarse ruimte niet nodeloos invullen."

Ook Bernard Gerard heeft zijn bedenkingen. Het voormalig raadslid voor de SP is secretaris van het Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2). Dit is de belangenorganisatie waarin ongeveer dertig regionale bewonersverenigingen rond Eindhoven Airport in zijn verenigd.

Het Bewonersplatform Woensel-Noord wees hem op de onwenselijke situatie. "Ik vind dat in het algemeen selectief gevlogen moet worden om de schaarse ruimte niet nodeloos in te vullen", aldus Gerard, die het bestuur van BVM2 heeft gevraagd om eventueel actie te gaan ondernemen. "Dit is geen goede zaak."

"We proberen dit soort vluchten tot een minimum te beperken."

Een woordvoerster van Eindhoven Airport laat in een reactie weten dat ze begrip heeft voor de onvrede die is ontstaan. “Uiteraard streven we er allemaal naar dit soort vluchten zonder passagiers tot een minimum te beperken, gelet op milieuaspecten, CO2-uitstoot, geluid en schaarste aan slots. Ook zijn dergelijke vluchten commercieel gezien niet interessant. Bovendien tellen ze mee in het geluid en het maximumaantal vliegbewegingen dat is vergund.”

“Aan de andere kant”, zo vervolgt ze, “begrijpen we dat dit soms vanuit logistiek oogpunt voor luchtvaartmaatschappijen noodzakelijk is. Dit gebeurt echter minimaal en daarop blijven we samen inzetten. Net als de luchtvaartmaatschappijen streven we er natuurlijk naar om vluchten zo goed mogelijk te bezetten.”

"Een tijdelijke en verre van ideale constructie."

'TUI spreekt ondanks de lange duur van deze vluchten van een uitzonderlijke situatie. "Normaal gesproken hebben we in een zomerperiode toestellen gestationeerd op Eindhoven Airport. Om toch tegemoet te komen aan de grote vraag van reizigers om vanaf Eindhoven te vliegen en bestemmingen aan te kunnen bieden waar in de regio veel vraag naar was/is, is er tijdelijk voor gekozen om voor de vluchten naar Kos en Heraklion toestellen vanaf Amsterdam in te zetten. Wij realiseren ons dat deze constructie verre van ideaal is.", aldus een woordvoerster.

Volgens haar worden alle omstreden vluchten vanaf Eindhoven Airport met de 737-MAX gevlogen, Eindhoven Airport meldde eerder dat het om de helft van het aantal reizen ging. Dit is overigens het nieuwste model Boeing met 15 procent minder brandstofverbruik. Bovendien maakt dit toestel veertig procent minder geluid dan zijn voorganger.

De discussie over de lege toestellen heeft inmiddels tot vragen van de fractie van GroenLinks in de gemeenteraad van Eindhoven geleid. De partij wil onder meer weten of Burgemeester en Wethouders bereid zijn om in Den Haag te lobbyen op een verbod op zogeheten rangeervluchten voor heel Nederland.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.