Oké om ‘anders’ te zijn op 't Rijks, niet alleen in de Week tegen Pesten
De Week tegen Pesten wordt jaarlijks georganiseerd door School & Veiligheid. Dit jaar is het thema Buitensluiten? Uitgesloten! “We zijn er voor iedereen”, aldus conrector Huub Boudewijn.
“We zien steeds vaker kinderen die aangeven biseksueel te zijn."
Ook de zogenoemde progress-vlag hangt aan de vlaggenmast. In tegenstelling tot de bekende regenboogvlag, heeft deze vlag een extra driehoek. Met deze kleuren wordt stilgestaan bij mensen van kleur, trans-, non-binaire en intersekse mensen en mensen met hiv/aids. Leerlingen voelen zich daardoor meer gerepresenteerd.
“We zien steeds vaker kinderen die aangeven biseksueel te zijn. Ook is er een jongen die liever als vrouw door het leven gaat,” vertelt Nancy Nijkamp. Ze is als coördinator sociale veiligheid verbonden aan ’t Rijks. “De laatste jaren komen ze daar makkelijker voor uit.” Ook de conrector merkt dat zijn leerlingen elkaar meer respecteren. “Het is oké om anders te zijn.”
Op andere scholen zijn scholieren uit de LHBTIQ+-gemeenschap vaker de dupe van pesterijen door docenten en ander schoolpersoneel dan hetero-leerlingen. Dat blijkt uit een onderzoek van Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit Utrecht, uitgevoerd onder bijna 30.000 leerlingen van 136 Nederlandse middelbare scholen.
“Als er een leerling toch wordt buitengesloten op school, kijken we hoe dat komt.”
De Bergse school doet deze week meer dan het ophangen van vlaggen. Om verder uit te dragen dat iedereen welkom is op ‘t Rijks, zijn er deze week verschillende activiteiten. Zo maken de brugklassers met hun handen een bloem, waar ze allerlei wensen op mogen schrijven. “Dit draagt bij aan de saamhorigheid van klassen”, aldus Nijkamp.
Eén op de twintig kinderen in het middelbaar onderwijs is namelijk slachtoffer van pesterijen, volgens demissionair onderwijsminister Arie Slob. “Als er een leerling toch wordt buitengesloten op school, kijken we hoe dat komt”, vervolgt Nijkamp. Er wordt gekeken naar de oorzaak en waar nodig gaat de school in gesprek met de leerlingen. Ze biedt weerbaarheidstrainingen aan leerlingen die buiten de groep vallen. “We maken hen sterker en sociaal vaardiger.”
“Er wordt een heel arsenaal aan spellen en werkvormen ingezet.”
Op de openbare school wordt er alles aan gedaan om de groepsdynamiek binnen een klas te bevorderen. “We zetten ons in voor het openstaan voor, luisteren naar en respect hebben voor elkaar”, aldus conrector Boudewijn. Dat gebeurt onder andere tijdens de mentoruren, die twee keer in de week plaatsvinden. “Er wordt een heel arsenaal aan spellen en werkvormen ingezet.”
Zo kregen mavoleerlingen onlangs een voorstelling over het gebruik van social media te zien. “Ze realiseren zich vaak niet dat als ze iets appen, dat de ontvanger niet weet met welke toon het bedoeld wordt. Als ik iemand uitmaak voor klojo en ik lach daarbij, dan komt dat veel anders binnen dan via een berichtje.” Het gesprek leverde volgens Boudewijn veel inzichten op.
“Ik vrees dat een 10 scoren een utopie is."
Vandaag krijgen alle klassen een lieveheersbeestje uitgedeeld. Dit staat symbool voor zinloos geweld. “Een zoon van een van onze collega’s is hierdoor omgekomen in 2007. Dat heeft zo’n enorme impact gehad, dat we hier extra bij stilstaan.”
Ook op ‘t Rijks delen scholieren weleens een klap uit aan een medeleerling, onlangs nog. Ondanks dit incident scoort de school een 9,6 in de Veiligheidsmonitor. In deze tevredenheidsenquête wordt aan leerlingen gevraagd of ze gepest worden en in hoeverre dit wordt opgepakt door de school. “Daar doen we elke dag ons best voor, maar het is onmogelijk om elk geval te zien”, aldus Boudewijn. Nijkamp is het daarmee eens: “Ik vrees dat een 10 scoren een utopie is, maar daarom moeten we heel het jaar investeren in dit thema.”