Linkerrijstroken op Haringvlietbrug verbreed
Rijkswaterstaat besloot dit, omdat automobilisten moeite hadden met de eerder versmalde rijstroken. Inhalen was daardoor lastig, zeker wanneer een vrachtwagen moest worden gepasseerd. Na analyse en uit klachten van weggebruikers bleek dat aanpassing van de versmalde banen gewenst was.
Flitspalen
Er is op het wegdek meer ruimte, doordat snelheidscontroles niet meer door agenten in politieauto's worden uitgevoerd, maar door flitspalen die minder ruimte van het wegdek innemen.
De verkeerssituatie op de Haringvlietbrug werd eind augustus aangepast, omdat het vele verkeer dat eroverheen gaat ervoor zorgt dat de zevenhonderd klemmen waarmee 210 aluminium platen aan de brug zijn bevestigd, door trillingen loskomen.
De hoeveelheid, het gewicht en de snelheid van het verkeer bepalen de sterkte van de trillingen, en daarmee de kans dat de platen loskomen van de brug. Daarom is de maximumsnelheid op de brug verlaagd van 100 naar 50 kilometer per uur, zijn de rijstroken versmald en de parallelbanen afgesloten voor auto's.
Renovatie
De brug, die Brabant bij Willemstad verbindt met de Hoeksche Waard, gaat één keer per week open voor de hoge scheepvaart.
De aangepaste situatie op de brug blijft zo tot 2023, wanneer de renovatie op het programma staat.
LEES OOK:
Problemen door werkzaamheden aan de Haringvlietbrug vallen nog mee