Stoomraderboot in het klein nagebouwd: 'Het origineel was eerder af'
Damsteegt bouwde het model met twee collega’s van Modelboten Vereniging ‘Het Stormanker’ in Breda. “Het echte schip was in twaalf maanden klaar, dus twee maanden sneller dan wij met dit model.”
"Toen ik dat wist is er pas een echte zoektocht ontstaan.”
Dat de Stad Geertruidenberg 2 in de 19e eeuw in de vaart is geweest was bekend. Onbekend was hoe het schip er uit had gezien. Historicus Kees Schuller kwam daar bij toeval achter.
“Op een Franse website kocht ik jaren geleden een historische prent, ik vond het ‘plaatje’ leuk. Een molentje, een rivier en een stoomraderboot. Pas heel veel later ontdekte ik dat dit de Stad Geertruidenberg 2 was.”
De speurneus kwam erachter dat het Maritiem Museum Rotterdam nog een originele bouwtekening in de collectie had. “Uiteindelijk is die bouwtekening door de modelbouwers gebruikt om een identiek schip te bouwen, maar dan in een schaal van 1 op 50.”
"Van elk onderdeel laten we zien waar we het van gemaakt is."
“We hebben van het bouwproces een gedetailleerd bouwverslag gemaakt”, vertelt Rinus Damsteegt. “Dat hebben we gepubliceerd op internet, maar verschijnt ook in meerdere delen in het blad De Modelbouwer. Van elk onderdeel laten we zien waar we het van gemaakt is en waar het op de boot een plekje heeft gekregen.”
Het schip krijgt een plekje in het plaatselijk museum De Roos. “Deze boot en ook z’n voorganger zijn van enorm economisch belang geweest voor Geertruidenberg”, vertelt historicus Kees Schuller. “Zo belangrijk dat het een plekje verdient in ons museum. Dankzij de modelbouwers is een stukje geschiedenis weer tot leven gekomen.”