'Knettergekke' busbouwer Ebusco krijgt bezoek van de koning
Tien jaar later rijden er meer dan 340 bussen van Ebusco rond in heel Europa, van Noorwegen tot Zwitserland. Bijvelds heeft een app op zijn telefoon waarmee hij alle bussen live kan zien. Een van de bussen in Noorwegen rijdt acht kilometer per uur en is dus net aan het optrekken. Even kijken hoeveel batterij hij gebruikt, Bijvelds tovert de grafieken razendsnel tevoorschijn.
Bijvelds is heel trots op zijn nieuwste elektrische bus, de Ebusco 3.0. De bus zit vol met nieuwe technieken en wordt in Deurne geproduceerd en er zit ook een commandocentrum waar problemen met bussen op afstand meteen worden gezien. "Toen we hem gebouwd hadden, vonden we dat we deze bus over de hele wereld moesten kunnen laten rijden." Daar is geld voor nodig, vandaar de beursgang van afgelopen vrijdag. "Het was erg mooi om op die gong te mogen slaan", zegt Bijvelds.
Veel mensen twijfelden in de beginjaren aan Ebusco. Bijvelds "Ik wilde een elektrische personenauto ontwikkelen. Ik dacht: dat gaat het zeker worden. Maar het was echt nog een beginstadium met moeilijkheden rondom waar de laadpalen zouden moeten staan."
"Mensen zeiden, heel leuk, maar we denken dat je gek bent."
Een bus heeft dat probleem niet. Die rijdt na de dienst gewoon een stalling in. "Bussen zijn een van de grootste vervuilers van de binnenstad en komen altijd terug op dezelfde plek", zegt Bijvelds. "Dat is heel makkelijk om te laden, dus nam ik het besluit om een elektrische stadsbus te gaan ontwikkelen."
Het duurde twee jaar om een prototype te bouwen, dat vervolgens op een beurs werd getoond. "We waren destijds de eerste", zegt Bijvelds. "Mensen zeiden: 'heel leuk, maar we denken dat je gek bent'." Een elektrische bus is namelijk twee keer zo duur als een dieselbus, maar kon maar de helft van de afstand rijden.
Dan waren er nog de kinderziektes. "We moesten echt wel knokken om aan te kunnen tonen dat de elektrische bus in zijn totale levensduur net zo efficiënt is als een dieselbus, maar dan met minder geluid en uitstoot."
"We willen allemaal groen gaan, maar het mag niets extra's kosten."
De bussen moesten goed geproduceerd kunnen worden en stabiel zijn. "Dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad", zegt Bijvelds. "We willen allemaal groen gaan, maar het mag niets extra's kosten."
Ebusco is flink aan het groeien, het bedrijf neemt vijftien nieuwe mensen per maand aan. De bussen moeten nog efficiënter, nog lichter, nog moderner. "Er valt nog heel wat te halen. Nederland loopt redelijk voorop, één op de vijf bussen is hier emissieloos", zegt Bijvelds. "Maar in de rest van Europa ligt het nog onder de vijf procent, daar willen wij op inspelen."
Toch rijdt er in Brabant nog geen enkele bus van Ebusco. Waarom niet? "Dat is een goeie vraag", lacht Bijvelds. "Want ik ben een Brabander in hart en nieren. Ik hoop dat er snel verandering in komt."
LEES OOK: Willem-Alexander en Máxima in Helmondse elektrische bus door Parijs, 'Zonder uitstoot en trillingen'