Wonen op een 'grensgebied' voor deelscooters: 'Parkeerplaats voor de deur'

1 november 2021 om 14:32 • Aangepast 1 november 2021 om 15:46
nl
Met de enorme toename van het aantal deelscooters in onze provincie, groeit ook de overlast. Op sommige plekken worden extra veel scooters achtergelaten, vooral op de grenzen van het gebied waar de specifieke scooter achtergelaten mag worden . En dat merken de mensen die daar wonen: "Van de ene op de andere dag ontstond er een massale parkeerplaats voor onze deur."
Profielfoto van Wim Heesterbeek
Geschreven door

Alle drie de scooterverhuur-bedrijven die in Brabant actief zijn, werken met zoegeheten servicegebieden. Dat zijn gebieden waar je een scooter mag parkeren, en iemand hem anders hem weer kan huren. Buiten die gebieden mag je wel rijden, maar niet parkeren.

Grens bereikt = afstappen
In veel gemeenten is het stadscentrum taboe voor de scooters, er is dan een grens van het servicegebied net buiten het centrum. Aan de stadsgrenzen stopt het servicegebied ook, en dat zorgt voor problemen voor mensen die daar wonen, zo blijkt uit de vele reacties die Omroep Brabant krijgt op het meldpunt voor deelscooter-overlast.

Wachten op privacy instellingen...

Dat zit zo. Als je op een deelscooter rijdt en je bereikt de grens van het servicegebied, sta je voor de keus: op de grens van het servicegebied parkeren en de scooter achter laten, of doorrijden en hopen dat je snel weer een nieuw servicegebied inrijdt waar je je scooter kwijt kan.

Dat veel mensen voor de eerste optie kiezen is duidelijk te zien in de apps van de deelbedrijven, waar geparkeerde scooters zichtbaar zijn.

De Aalsterweg in Eindhoven ligt op zo'n grens. Links de Felyx scooters, rechts die van Go:

'Grens voor mijn huis'
Wouter uit Den Bosch kent het probleem. "Afgelopen jaar ontstond van de ene op de andere dag een massale scooterparkeerplaats voor onze deur", zo laat hij Omroep Brabant weten. Hij begreep niet waar dit opeens vandaan kwam, totdat hij de app van Felyx er bij pakte: "Er bleek een aanpassing in het dekkingsgebied te zijn geweest waardoor de grens voor mijn huis lag."

Wouter is niet de enige. Hier een andere grens, bij de Trawlerstraat in Den Bosch:

Wouter gaat verder: "Felyx behandelt iedere melding als een apart geval, ze zeggen de scooter weg te halen, wat soms wel en soms niet gebeurt. Met een verzoek om de grenzen te controleren en eventueel aan te passen, gebeurt niets." Ook bij de gemeente kon hij niet terecht: "Die stuurt gewoon een standaard reactie dat ze de klacht doorsturen aan het scooterbedrijf."

Minder klachten
Uiteindelijk sprak Wouter een medewerker aan die de scooters kwam controleren. Die kon zonder al te veel problemen de grens aanpassen, waardoor het probleem opgelost is.

De gemeente Den Bosch geeft aan klachten inderdaad door te sturen naar het verhuurbedrijf. Felyx meldt het erg belangrijk te vinden dat scooters niet voor overlast zorgen. Daarom moet er sinds kort een foto gemaakt worden bij het parkeren. In Eindhoven heeft dit volgens Felyx voor 90% minder klachten geleid.

LEES OOK:

Wie treedt op tegen foutgeparkeerde deelscooters? De gemeente niet (altijd)

Veel klachten over deelscooters: 'Hij stond een week voor mijn deur'

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.