Winkeleigenaar bedreigd omdat hij geen ongevaccineerden binnenlaat
Het is een principekwestie, zegt de winkeleigenaar die graag anoniem wil blijven. Vrijdag hing hij een briefje op het raam van zijn winkel met de tekst ‘ongevaccineerd geen toegang’. Mensen die om medische redenen geen vaccinatie hebben gehad, mogen wel naar binnen.
“Ik heb dat gedaan omdat ik vind dat wij in Nederland gegijzeld worden door 1,7 miljoen mensen die zich niet laten vaccineren. Als wij ons allemaal hadden laten vaccineren of dat nog gaan doen, hebben we straks nauwelijks problemen meer. Dan hebben we ook nauwelijks een lockdown nodig”, zegt de man.
Het is niet zo dat hij mensen wil discrimineren, zegt de winkeleigenaar. “Het is sowieso geen discriminatie. Mensen die dit discriminatie vinden, snappen niet wat dat woord betekent. Het is mijn winkel. Ik mag dit standpunt hebben. Ik mag een uitzondering zijn als ik dat wil.”
“Het blijft maar gaan.”
Sinds hij het briefje heeft opgehangen wordt hij flink lastiggevallen. Zowel via de telefoon als online. De Google-beoordeling van de winkel, waar mensen recensies kunnen achterlaten en sterren kunnen geven, is inmiddels gedaald van een ruime 8 naar onder de 2. “De eigenaar mag financieel bloeden”, zo is te lezen in een van de reacties.
Ook in telefoontjes en appjes wordt de man veelvuldig beschuldigd van discriminatie. 'Vuile NSB’er, we weten je te vinden!’ en meer van dat soort teksten. Dat was het eerste dat ik hoorde toen ik gisteren in bed lag en de telefoon opnam. Een halfuur later kreeg ik weer een telefoontje. Het blijft maar gaan."
“Ik begon toch een beetje bang te worden.”
Via de app krijgt hij afbeeldingen toegestuurd van onder meer zwarte mensen die geweigerd werden in winkels tijdens de rassensegregatie in de Verenigde Staten. “Dat soort dingen. De gekste berichten. Ik heb de politie gebeld en aangifte gedaan, omdat ik toch een beetje bang begon te worden.”
Op een aantal boze mailtjes heeft hij inmiddels gereageerd. “Ik wil het gewoon uitleggen, waarom ik het doe. Ik mag doen wat ik wil. Mijn vaste klanten weten hoe ik ben. Zij begrijpen dat.”