Drama voor winkeliers: straat ligt al maanden open en nu ook een lockdown

19 december 2021 om 16:31 • Aangepast 20 december 2021 om 11:05
nl
Winkeliers in de Willem II-straat in Tilburg zijn boos. De straat ligt al een half jaar open en had eigenlijk in november al klaar moeten zijn. Met de lockdown is het drama nu compleet, want de belangrijke decembermaand is door het putje gegaan.
Profielfoto van Collin Beijk
Geschreven door

Snel oplopende vertragingen, continue veranderende looproutes, onverwachte afsluitingen en gebrekkige communicatie. De winkeliers in de Tilburgse Willem II-straat zijn er helemaal klaar mee. De herinrichting van de straat is een ramp voor ze geworden. Klanten bleven al weg en nu is er ook een lockdown.

Martijn Mutsaers van kledingzaak STUEN zit met een gat van twee meter diep voor de deur. "Ik vind het goed dat de gemeente alles in een keer aanpakt en dat we niet over twee jaar weer met werkzaamheden zitten. Maar het had in november al af moeten zijn."

"De loop is er totaal uit. We leunen echt op onze vaste klanten."

Zijn omzet is flink lager dan voor de werkzaamheden, ook al was dat in coronatijd. "De loop is er in ieder geval totaal uit. We moeten echt leunen op onze vaste klanten. Nieuwe mensen zie je nauwelijks en dat is heel lastig voor een jonge onderneming."

De Willem II-straat in hartje Tilburg ligt al maanden open (foto: Collin Beijk)
De Willem II-straat in hartje Tilburg ligt al maanden open (foto: Collin Beijk)

Omdat er geen stoep was, liepen er nauwelijks mensen langs de etalages vertelt Sam Voogt van Lopers Company Tilburg. "Klanten konden nieuwe schoenen niet buiten uittesten. Ze voelden zich bezwaard vanwege de zandbak hier." Twee dagen voor de lockdown was haar stoep klaar. "Dat merkte je meteen aan de verkoopcijfers."

"Toen we open mochten, was er geen straat. Nu is er een beetje straat en mogen we niet open."

De persconferentie van zaterdagavond hakte er flink in. "We hebben wel een traantje gelaten, je krijgt echt een tik, zeker als je net weer wat aanloop hebt." Hoe Sam en haar partner Christ het nu gaan oplossen weten ze nog niet. "Toen we open mochten, was er geen straat. Nu is er een beetje straat en mogen we niet open."

En het was al schrapen voor Sam en Christ. "De vorige lockdown laadden we de auto of fiets vol met schoenen en kleding en gingen we naar klanten toe. Ik heb geen idee hoe we dat nu gaan doen omdat straat onbereikbaar is."

"Het heeft twee maanden geduurd totdat de gemeente de vertraging bevestigde."

Zowel Sam als Martijn balen van de communicatie van de gemeente Tilburg. "Via via hoorde ik dat ze al na twee weken, zeven weken vertraging hadden. We hebben twee maanden moeten trekken aan de gemeente om dat bevestigd te krijgen." Martijn vindt het idioot dat zoiets niet eerlijk en snel wordt gedeeld.

Martijn Mutsaers van tussen zijn kledingzaak en de bouwput (foto: Collin Beijk)
Martijn Mutsaers van tussen zijn kledingzaak en de bouwput (foto: Collin Beijk)

Verder vindt hij dat ondernemers niet als bewoners gezien moeten worden. "Als een bewoner over een smal pad zijn fiets moet wegzetten, is dat vervelend. Als wij moeilijk mensen kunnen ontvangen, kost dat gewoon geld."

"Er werden leidingen en kabels en ontdekt waar wij niets van wisten."

De gemeente Tilburg erkent dat er inderdaad flinke vertraging is ontstaan. "Er werden leidingen en kabels en ontdekt waar wij niets van wisten." Ook zorgde het coronavirus voor een personeelstekort bij de aannemer.

De winkeliers hopen op compensatie en die mogelijkheid is er ook volgens de gemeente. "Vraag die vooral aan, ook als je beginnend ondernemer bent, want we werken samen met een bureau dat het inkomensverlies goed kan inschatten."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.