Veel overlast van flitsbezorgers in Tilburgse straat: 'De hele dag door'
Wie 's avonds snel een boodschap wil bestellen, zonder de deur uit te hoeven, kan tegenwoordig terecht bij zogenaamde flitsbezorgers. Die beloven dat de boodschappen binnen tien minuten worden bezorgd. Maar dat heeft een keerzijde.
Marieke is een van de bewoners van de Korte Tuinstraat in Tilburg centrum. Zij woont pal tegenover de locatie van de flitsbezorger. En die zorgt volgens Marieke voor flink wat overlast. "Het woongenot is behoorlijk aangetast. De bezorgers zijn er vanaf acht uur 's ochtends en het gaat door tot twaalf uur 's nachts."
Eigenlijk hoort zo'n flitsbezorgbedrijf niet thuis in een woonwijk, vindt Marieke. Maar het probleem is dat de flitsbezorging juist veel klanten in de binnenstad heeft. De veelal jonge klanten bestellen vooral 's avonds online hun boodschap.
Het gevolg is een drukte van jewelste in de straat. Pauzerende medewerkers van de bezorgdienst staan te praten en te roken in de straat. En er staan vrachtwagens die met draaiende motor komen bevoorraden.
Handhaving
Marjet Pals van de Lijst Smolders Tilburg heeft maandag in de gemeenteraad vragen gesteld over de overlast. "Wij willen dat handhaving gaat letten op fietsen die op straat staan. Ook zou het laden en lossen misschien op andere tijden kunnen. De burgemeester heeft gezegd dat verplaatsen van Flink niet één, twee, drie te regelen is, maar de gemeente is wel in gesprek met het bedrijf."
Volgens Marjet Pals moet de Korte Tuinstraat wel leefbaar blijven en is dat nu in het geding: "Het is een smal woonstraatje, er is overlast en er zijn gevaarlijke verkeerssituaties."
Overlast in meerdere steden
Lijst Smolders wil ook dat de gemeente Tilburg gaat praten met andere gemeenten waar ook overlast wordt ervaren. Groningen, Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven zijn al in overleg over de aanpak van overlast door flitsbezorgers.
Volgens Vincent Telgen, manager van Flink in Tilburg, staan er geen fietsen meer voor de deur, behalve die van de buurtbewoners zelf. "Bij leveringen is absoluut geen sprake van draaiende motoren. Uiteraard proberen we de overlast zoveel mogelijk te beperken. Het pand heeft een commerciële bestemming en dat gaat nu eenmaal gepaard met bedrijvigheid."
"Buurtbewoners hebben hard gestreden om te voorkomen dat er een fietsenstalling in dit pand zou komen", zegt Telgen. "Die strijd hebben ze gewonnen, maar een pand als dit blijft niet lang leeg staan. Ze hebben nu andere buren en daar menen ze nu ook overlast van te hebben. Daarin zijn ze misschien teleurgesteld."