Video

Vliegtuigmonteurs zijn niet aan te slepen nu we weer vaker op reis gaan

8 februari 2022 om 12:00 • Aangepast 9 februari 2022 om 10:04
nl
De coronacrisis heeft er ingehakt in de wereld van vliegtuigmonteurs. Want waar vliegtuigen stil bleven staan, hoefde er ook niet aan gesleuteld te worden. Het kostte meer dan honderd medewerkers hun baan bij Fokker Techniek op vliegbasis Woensdrecht. Maar nu het vliegverkeer weer aantrekt, kunnen veel van hen weer terug in dienst.
Profielfoto van Raoul Cartens
Geschreven door
Raoul Cartens

De angst voor corona neemt af en steeds meer mensen gaan weer op reis, zegt Aris Promos van het bedrijf. "Dus zetten de maatschappijen weer meer toestellen in. En die worden hier nagekeken en onderhouden."

"Het was zweten tijdens de coronatijd, waarbij we toch afscheid van mensen hebben moeten nemen."

Op de achtergrond landt een Airbus 330 van de KLM. Het landingsgestel moet worden aangepast en dat mag alleen worden gedaan door hooggekwalificeerd en gecertificeerd personeel, zoals bij Fokker Techniek op Woensdrecht. Op het 'parkeerterrein' voor vliegtuigen voor de hangar moet wat worden geschoven, want er is bijna geen plaats meer.

Vliegtuigmonteur Sander de Jong werkt al 22 jaar bij Fokker op Woensdrecht. "Het is altijd al een heel dynamisch bedrijf geweest, met zijn up en downs. Veel reorganisaties heb ik al meegemaakt, maar nu gaan we heel goed. Het was zweten tijdens de coronatijd, waarbij we toch afscheid van mensen hebben moeten nemen. Maar nu trekt het dus weer aan."

Fokker Techniek moest vorig jaar, in het heftigste deel van de coronacrisis, ruim 100 medewerkers laten gaan. Bij het grootste deel ging het om jaarcontracten die niet werden verlengd, maar het bedrijf ontkwam niet aan ontslag van een handjevol vaste medewerkers.

"Als je dan zo'n machtig mooie grote machine ziet staan, dan denk ik nog altijd van 'wow', wat prachtig."

"Inmiddels zijn de meesten van hen weer hier aan de slag, als ze al niet ergens anders een baan hadden. Afgelopen tijd hebben we al zo'n 40 nieuwe mensen aangenomen en we zijn hard op zoek naar nog eens dat aantal mensen", vertelt Aris Promos toe.

En een beter reclamebord voor nieuwe monteurs kunnen ze aan Sander de Jong niet hebben. "Het is prachtig werk om te doen en ik ben er echt trots op. Ik denk dat je weinig mooiere banen in de techniek kunt vinden dan dit."

"We gaan een extra hangar laten bouwen en de bestaande hangar wordt vergroot om extra plek te bieden."

Met een liefdevolle blik kijkt Sander naar het KLM-toestel dat net voor de hangar is geparkeerd. "Ik word hier heel blij van. Al een week zit ik er naar uit te kijken om aan dit toestel te mogen werken. Als je dan zo'n machtig mooie grote machine ziet staan, dan denk ik nog altijd van 'wow', wat prachtig."

Fokker Techniek gaat op Woensdrecht ook investeren in gebouwen. "We gaan een extra hangar laten bouwen en de bestaande hangar wordt vergroot om extra plek te bieden", vertelt Promos. Sinds vier jaar doet het bedrijf ook onderhoud aan grotere toestellen. Deze 'wide bodies' met een dubbel gangpad tussen de stoelen, passen niet in de huidige hangars.

Vliegtuigmonteur Sander de Jong geniet van elk toestel dat binnenkomt. (foto: Raoul Cartens)
Vliegtuigmonteur Sander de Jong geniet van elk toestel dat binnenkomt. (foto: Raoul Cartens)

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.