Tweedehands auto valt stil op snelweg, stel eist geld terug van handelaar
Dat de autohandelaar niets had gezegd over die ongeluksschade stoort het stel nog het meest. Volgens Jeroen had hij bij de koop gevraagd of er schadeproblemen waren. Hij kreeg te horen dat de auto alleen gebruikersschade had. “Als we geweten hadden dat er meer aan de hand was hadden we hem nooit gekocht”, liet hij in de rechtbank van Den Bosch weten. Het was hun eerste auto. Ze betaalden er 8600 euro voor, maar gingen ervan uit dat ze voor dat bedrag een auto mee konden nemen waar ze ‘geen gedoe’ mee zouden krijgen.
Vier maanden ging het goed. Totdat Roos afgelopen zomer bij haar ouders op bezoek wilde en de auto op de A2 bij Urmond helemaal stilviel. Roos: ”Ik was in paniek, ik merkte dat niets het meer deed.” Er waren geen signalen geweest dat er wat mis zou zijn met de auto: geen brandende lampjes of vreemde geluiden. “Pas toen de auto helemaal stilstond ging er een rood lampje branden.”
Via het onderhoudsboekje in de auto wisten ze de vorige eigenaar in Duitsland te achterhalen. Die schrok dat de auto na het ongeluk als tweedehands auto naar Nederland was gegaan en voor veel geld was verkocht.
Eigenaar Van Ginneken van het Osse autobedrijf bestrijdt dat hij had kunnen weten dat de Hyundai van Jeroen en Roos betrokken was geweest bij een ongeluk. “Wij kopen geen schade-auto’s in.” Bovendien laten de foto's van de Hyundai na het ongeluk volgens hem zien dat er vooral blikschade was, maar zeker niet op een plaats waar ook de motor door kon zijn geraakt.
Zijn bedrijf leeft van de importhandel van tweedehands auto’s die vooral uit Duitsland komen. “In Nederland zijn bijna geen goede gebruikte auto’s te koop, dus we moeten ze wel importeren.” Voordat die worden toegelaten gaat er heel wat aan vooraf, legt hij uit. “Die auto’s worden door een onafhankelijk bedrijf getaxeerd en gaan langs heel veel keuringen voordat ze met een Nederlands kenteken de weg op mogen.”
“Wij hebben een nette auto geleverd tegen een nette prijs”, zegt hij tijdens zitting. “Het komt op mij als ondernemer heel bizar over dat ze er eerst maanden mee rijden en als ze motorschade krijgen zeggen dat ze hem nooit hadden willen kopen.” Hij had aangeboden om het motorblok te vervangen, maar dat zagen Jeroen en Roos niet zitten. “Het blijft toch een schade-auto.”
Op 17 maart horen ze hoe de rechter erover denkt.