Honderden passagiers urenlang vast in trein: 'Iedereen was boos op de NS'
Passagiers moesten daardoor twee keer overstappen in een andere trein, om uiteindelijk in Breda te belanden. Dat nam alles bij elkaar zes uur in beslag.
Doordat de trein stilviel, strandden ook de reizigers in een achteropkomende trein. Zij zijn na anderhalf uur geëvacueerd. Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail ging het in totaal om 400 tot 500 gedupeerden.
"Ook die evacuatietrein kon niet verder rijden, we moesten weer uren wachten."
Nassar Chakir is een van de ruim tweehonderd passagiers die vastzat in de eerste trein die strandde. Hij was onderweg van zijn woonplaats Den Haag naar zijn werk in Tilburg.
“Het ging allemaal zo traag, we hebben weinig informatie gekregen. Het eerste half uur hoorden we niets, weer een half uur later hoorden we dat er een bovenleiding kapot zou zijn en weer een half uur later hoorden we dat trein niet verder zou rijden. In zo'n situatie verwacht je toch dat ze een evacuatieplan hebben?”
De NS zette een evacuatietrein in om de passagiers verder te brengen en de reizigers stapten over op die trein. “Op het moment dat we daarin zaten, bleek dat die trein niet verder kon rijden en moesten we weer uren wachten.”
Ze konden op dat moment geen kant op. "De deuren waren gesloten. Aan de ene kant van het spoor was een hoog hek met de snelweg erachter. Aan de andere kant vier spoorrails en een hoog hek."
Volgens hem was de sfeer in eerste instantie gemoedelijk. "Maar na een paar uur was het minder gezellig. Mensen mopperden en belden met de NS om meer te weten te komen. Iedereen was boos op de NS."
Na zes uur belandden ze uiteindelijk in een derde trein die ze naar Breda bracht. "Volgens de intercom zouden we in Breda opgevangen worden, zodat we ons verhaal konden doen. Maar er was niemand die ons daar opving, totaal geen nazorg. Ik ben doorgereisd naar m'n werk in Tilburg."
"Dit is niet goed gegaan, bijna zes uur wachten op een trein is echt te lang."
Een woordvoerder van ProRail zegt dat de machinist om nog onduidelijke reden heeft geremd en vervolgens stil viel door een technisch mankement. Ze zoeken uit wat er precies is gebeurd. “De locatie viel moeilijk te benaderen omdat het in the middle of nowhere was, zo konden er geen bussen komen op die plek. Dat de evacuatietrein uiteindelijk niet kon rijden, heeft voor nog meer vertraging gezorgd.”
ProRail en de NS bieden excuses aan voor de hinder die reizigers hebben ervaren. “Dit is niet goed gegaan, bijna zes uur wachten op een trein is echt te lang. We begrijpen het dat mensen hier echt van balen. Als mensen hun verhaal willen doen, kan dat bij publieksvoorlichting van de NS.”
Op het traject tussen Den Haag en Tilburg reden dinsdagavond tot half acht geen treinen.