Wielrennen op zonnige zondag 'wordt al gauw een ergernissenstrijd'
Zondagochtend reed een automobilist een groep wielrenners aan in Bavel. Vermoedelijk was er opzet in het spel, maar de politie onderzoekt dit nog. De groep reed niet op het fietspad, maar op de weg. Dat doen wielrenners vaker als fietspaden smal zijn of te druk met andere fietsers. Toch moeten ze daar volgens de verkeersregels wel op blijven rijden. Alleen als er geen fietspad is, is het toegestaan om op de weg te rijden.
Dat is dan ook het advies van de Fietsersbond. Toch ziet ook de bond dat het daar op zonnige dagen erg vol kan zijn. "Als de zon schijnt en mensen vrij zijn, groeit het aantal recreatieve fietsers op de weg enorm", zegt woordvoerder Martijn van Es. "Iedereen denkt: nu kan het, ik ga de natuur in."
Die drukte kan leiden tot problemen. Het aantal wielrenners dat na een ongeluk op de spoedeisende hulp terechtkomt, stijgt al jaren, blijkt uit cijfers van kenniscentrum VeiligheidNL. Van alle fietsongevallen die in 2020 plaatsvonden en letsel veroorzaakten, ontstond 15 procent tijdens het wielrennen of mountainbiken. Gedrag van anderen wordt hierbij door de slachtoffers als belangrijkste oorzaak genoemd.
Ergernissen
Volgens de Fietsersbond zijn snelheidsverschillen een van de grootste problemen bij ongelukken. "Neem wielrenners en elektrische fietsers", zegt Van Es. "Wielrenners vinden het vervelend om ingehaald te worden door iemand op een e-bike en elektrische fietsers ergeren zich aan wielrenners die roepen dat ze erlangs willen."
Dit leidt niet alleen tot gevaarlijke situaties, maar ook tot ergernissen. "We horen ook dat mensen het minder fijn vinden op het fietspad, omdat mensen niet netjes met elkaar omgaan", aldus Van Es.
Snelheidsverschillen
Die snelheidsverschillen leiden ook op de weg tot verkeershinder. Want als wielrenners besluiten om toch op de rijbaan te rijden, kunnen ze rekenen op claxonnerende automobilisten die erlangs willen. Sommige automobilisten wachten tot een groep aan de kant gaat, maar er zijn ook automobilisten die claxonnerend voorbij komen of de renners zelfs afsnijden.
Botsingen en valpartijen
Door slechte of smalle fietspaden verhuizen grote groepen wielrenners wijken vaak uit naar de weg. Dat doen ze om botsing en valpartijen te voorkomen. In plaats van uitwijken naar de weg, pleit de Nederlandse Toerfiets Unie (NTFU) er onder meer voor om fietspaden te verbreden en obstakels te verwijderen, zoals fietspaaltjes. De NTFU leidt ook wegkapiteins op. Die zorgen ervoor dat groepen wielrenners de verkeersregels volgen.
De Fietsersbond benadrukt dat verschillende weggebruikers ruimte moeten maken voor elkaar. "Anders wordt het al gauw een soort ergernissenstrijd", zegt woordvoerder Van Es. "Maar de fietspaden liggen er voor ons allemaal. Daar moeten we allemaal gebruik van kunnen maken."
LEES OOK:
Wielrenners gewond bij ongeluk in Bavel, politie weet wie automobilist is