Gemeenten tegen heropening vliegbasis De Peel: meer stikstof en meer geluid
Dat is slecht voor de gezondheid van de inwoners, bovendien kan een stijging van de stikstofuitstoot de woningbouwplannen beperken, zo menen de gemeenten.
Alternatieven
Bovendien is het vliegveld, dat al dertig jaar gesloten is, niet gebruiksklaar en zijn er geen alternatieve locaties onderzocht, zo hebben dertien gemeenten in Oost-Brabant en Noord-Limburg de staatssecretaris laten weten. Het gaat in Brabant om Laarbeek, Deurne, Gemert-Bakel, Asten, Helmond, Asten, Someren, Geldrop-Mierlo, Land van Cuijk en Boekel.
“Wij missen concreet een gedegen onderbouwing waarom vliegbasis De Peel de meest geschikte locatie is in Nederland (dan wel in het grensgebied van Nederland) voor het laten opstijgen en landen van gevechtsvliegtuigen. Wij stellen nadrukkelijk voor om een uitgebreider onderzoek naar alternatieve locaties uit te voeren”, aldus de gemeenten in hun gezamenlijke brief.
Aan de late kant
Max Niessen (72) uit De Mortel is blij met de gezamenlijke brief, maar vindt hem wel 'aan de late kant'. Niessen is mede-oprichter van de werkgroep Behoud de Peel. "Het is allang bekend dat de vliegbasis weer open zou gaan. De gemeenten moeten nu de belangen van de dorpen behartigen. Dit is veel te lief. Ik had meer actie en een steviger standpunt verwacht."
Niessen vindt het besluit ook tegenstrijdig. "Ik ben een natuurmens. De Peel krijgt straks een bak stikstof over zich heen. Aan de andere kant moeten de boeren hier verdwijnen vanwege het vliegveld en de uitstoot van stikstof. Hoe krijg je het voor elkaar om in een natuurgebied een vliegbasis neer te leggen?"
De felle tegenstander zegt te blijven strijden. "Ik heb een bezwaarschrift als persoon ingediend, maar nog geen antwoord gekregen. Ik maak me zorgen om de herrie. Mijn woongenot gaat daardoor flink achteruit."
Kleine overwinning
"Als het doorgaat krijgen we straks een enorme bak geluid over ons heen", zegt Janny Thijssen-Manders. Ze is lid van de werkgroep Stop vliegbasis de Peel. "Bovendien zal de uitstoot van stikstof niet minder worden. Defensie koopt boerenbedrijven op, om de stikstofruimte te gebruiken voor het vliegveld. Dat heeft gevolgen voor ons klimaat."
Voor Janny voelt de gezamenlijke brief van de gemeenten als een kleine overwinning. "Het opnieuw activeren van het vliegveld heeft grote impact voor alle mensen die wonen en werken in de omliggende dorpen. De F35 maakt bijvoorbeeld een geluid van 120 decibel, daar kun je gehoorschade van krijgen. We zijn ook lid van de NAVO. Er is in de omliggende landen voldoende ruimte waar de F35-vliegtuigen beter gestationeerd kunnen worden. We blijven strijden."
F-35
Defensie wil de basis, die momenteel in gebruik is als kazerne, 18 tot 24 weken per jaar gebruiken als uitvalsbasis voor oefeningen met de nieuwe straaljager F-35 Joint Strike Fighter. Er is onvoldoende geluidsruimte bij andere vliegvelden, aldus Defensie. Daarnaast zal het terrein worden gebruikt voor oefeningen met helikopters en C-130 Hercules toestellen.
LEES OOK: Honderden protesten tegen heropenen vliegbasis De Peel: 'Die herrie, daar gaat een mens kapot aan'