Yvonnes kinderen steeds te laat op school door tekort aan taxichauffeurs

8 juni 2022 om 21:00 • Aangepast 16 juni 2022 om 13:11
nl
Yvonne van Schouten staat om tien over acht 's ochtends met haar zoon Jelle in Heeswijk-Dinther te wachten op een taxibusje. Ze heeft twee zoons van 15 en 16 met een beperking, die daarom in Veghel naar het speciaal onderwijs gaan. Via een app kan ze in de gaten houden of de taxi op tijd is, maar de laatste tijd is dat zelden het geval.
Profielfoto van Ron VorstermansProfielfoto van Dtv Nieuws
Geschreven door

Net als veel andere bedrijven kampt taxicentrale Van Driel met een groot personeelstekort, zo meldt Dtv Nieuws. Doordat het bedrijf in de hele regio het speciaal leerlingenvervoer verzorgt, zijn veel kinderen regelmatig te laat op school.

Lesuren in het gedrang
"De busjes komen regelmatig te laat," vertelt Yvonne, "omdat de taxichauffeurs vaak nog een rit van tevoren hebben." De jongens moeten om tien over half negen op school zijn, maar komen daar soms pas om half tien aan." Ze pikt haar kinderen daarom soms zelf op, maar daardoor komt zij weer te laat op haar werk.

"Elk kind heeft een aantal lesuren per jaar nodig en daar komen ze op deze manier niet aan. Bovendien raken ze uit het ritme, omdat ze te laat of veel te vroeg meegaan met het busje. Ik hoor van sommige ouders dat hun kinderen al om zeven uur in het busje zitten, terwijl ze om kwart voor negen op school moeten zijn."

De chauffeurs van Van Driel kunnen per rit vijf tot acht kinderen in een bus meenemen. Er zijn genoeg busjes, maar te weinig chauffeurs. Daardoor kunnen niet alle kinderen tegelijk worden weggebracht.

Tweede ronde
Chauffeur Mans van de Laar legt uit: "Als je voldoende mensen hebt, kun je de ritten mooi op tijd draaien en ook nog aan de ouders vragen of er bijzonderheden zijn. Nu moet je zo snel mogelijk de kinderen naar school brengen, omdat je nog een tweede ronde moet rijden"

Van de Laar vindt het zelf ook vervelend. "Het zijn kinderen met zogenaamde rugzakjes, die hebben regelmaat en structuur nodig en dat kunnen wij ze op dit moment niet altijd bieden." Om de gaten op te vullen heeft Van Driel inmiddels ook het kantoorpersoneel ingeschakeld om ritten te rijden. Volgens de chauffeur zouden betere voorwaarden en een hoger minimumloon ook helpen.

In de gemeenteraad van Maashorst is het onderwerp al besproken. Chauffeur Van de Laar: "Gemeenten willen zoveel mogelijk ritten voor zo min mogelijk geld. Maar de eisen worden steeds strenger en het bedrijf moet ook investeren in elektrische auto's."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!