Eerste zonneauto Lightyear in november de weg op en kost 250.000 euro
De allereerste Lightyear wordt gekenmerkt door de vijf vierkante meter aan gebogen zonnepanelen op de kont van de auto. Daarmee alleen al kan de elektrische wagen zo'n zeventig kilometer per dag rijden, boven op de actieradius van 625 kilometer met de accu. In de zomer zou je gratis met zonne-energie op en neer naar je werk kunnen rijden, als je binnen een straal van 35 kilometer blijft.
"Vandaag is de dag waar we allemaal op hebben gewacht."
In klimaten zoals dat van Nederland zou dat twee maanden mogelijk zijn. In bijvoorbeeld Spanje of Portugal moet dat volgens het bedrijf maar liefst zeven maanden mogelijk zijn.
Bij Lightyear in Helmond zijn ze apetrots dat het gelukt is om een zonneauto te produceren. Het bedrijf werd in 2016 opgericht door oud-studenten van de TU/e in Eindhoven. "Vandaag is de dag waar we allemaal op hebben gewacht sinds wij, de vijf oprichters, in een keuken onze droom schetsten om de meest duurzame auto op de wereld te bouwen", zegt medeoprichter en CEO Lex Hoefsloot.
Hij vervolgt: "In 2016 hadden we alleen een idee. Drie jaar later hadden we een prototype. Nu, na zes jaar testen, (her)ontwerpen en talloze obstakels, is Lightyear 0 het bewijs dat het onmogelijke daadwerkelijk mogelijk is."
"We moesten met onze technologie vanaf nul en met een schone lei beginnen."
Lightyear One, zoals de eerste zonneauto aanvankelijk heette, wordt nu dus op de markt gebracht als 0. "We willen dat de identiteit van de auto niet van een ander merk te onderscheiden is. We moesten met onze technologie vanaf nul en met een schone lei beginnen. Daardoor past Lightyear 0 beter als naam voor deze auto", aldus een woordvoerder.
Er worden in totaal maximaal 946 stuks van het luxe model gemaakt. Die gaan 250.000 euro kosten. Eerder werd de verkoopprijs op 150.000 euro gezet, maar vanwege oplopende kosten is de Lightyear 0 een ton duurder geworden.
Lightyear belooft over twee tot drie jaar met een betaalbare variant te komen van de zonne-auto. Die moet dan voor een prijs vanaf 30.000 euro te koop zijn. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de goedkopere variant verschilt van de luxe versie. Ook is nog niet bekend of die wagen net als de 0 in een fabriek in Finland wordt geproduceerd.