Bestuur zelf een trein in deze simulator, want de NS zoekt machinisten
Het personeelstekort bij de Nederlandse Spoorwegen is groot, zo’n 1100 vacatures staan er open. En dat merken reizigers dagelijks doordat er minder treinen rijden of last-minute treinen uitvallen.
“Deze manier van mensen aantrekken werkt enorm goed.”
De treinsimulator heeft al een reis langs vijf andere stations gemaakt. “We doen dit omdat we echt veel personeel zoeken, niet alleen machinisten maar ook conducteurs, winkelmedewerkers en ICT’ers. Met zo’n simulator kun je mensen kennis laten maken met het werk”, vertelt NS-woordvoerder Arno Le Blanc.
In Brabant zoekt de NS zestig conducteurs en vijfendertig machinisten. Het gaat dan om medewerkers die in de buurt van Roosendaal, Eindhoven of Den Bosch moeten wonen. “Deze manier van mensen aantrekken werkt enorm goed”, weet Le Blanc. “We hebben de afgelopen maanden drie keer zoveel aanmeldingen als in dezelfde periode voor corona.”
Maar daarmee is het personeelsprobleem niet direct opgelost. Sollicitanten moeten eerst door een selectieprocedure heen en vervolgens nog een opleiding van een klein jaar volgen.
Het lijkt net een simpel computerspel. Maar zo makkelijk is het niet, vertelt machinist IJsbrant Smitt. “Met deze simulator leren we machinisten in opleiding ook echt het vak. En in de praktijk is het geen spelletje. Je kunt van alles meemaken en je hebt de verantwoordelijkheid over een hele hoop mensen. Een trein is gewoon een apparaat van enkele honderden tonnen dat niet zomaar stilstaat.”
“Het liefst wil ik docent Engels worden, daarna piloot en als derde staat machinist op mijn lijstje.”
Yannick Claessens mag zich een paar minuten machinist noemen op het traject Utrecht – Amersfoort. “Het liefst wil ik docent Engels worden, daarna piloot en als derde staat machinist op mijn lijstje.” Allemaal beroepen die bijna staan te vechten om personeel.
Na een korte uitleg krijgt hij het sein dat de trein mag vertrekken. Met veertig kilometer per uur rijdt Yannick weg uit Utrecht om vervolgens met 140 door het landschap te scheuren. “Het mooiste kantoor van Nederland”, is de conclusie van Yannick. “Het is leuker dan ik dacht, ik denk dat het een plekje omhoog is gegaan.”
En daarmee lijkt het doel van de NS geslaagd: winnen van andere knelberoepen. “We hopen dat-ie voor ons kiest”, lacht Le Blanc. “Het zijn allemaal belangrijke beroepen, maar met deze dag hopen we hem enthousiast te maken. En de arbeidsvoorwaarden zijn goed.” Een machinist verdient tussen de 1600 en 3500 euro en dat kan met enkele honderden euro’s oplopen als er veel in de avond of weekenden gewerkt wordt.
De treinsimulator zou eigenlijk in Eindhoven zijn laatste halte hebben, maar vanwege het succes gaat het werven van nieuwe machinisten na de zomer door.