Niet alleen de mens had het warm, ook de wegen stonden op springen
Het zijn zogeheten ‘betonspattingen’ waar hij op doelt. Beton houdt de warmte vast en door de extreme hitte loopt de temperatuur van de betonplaten flink op. Met als gevolg dat ze tegen elkaar drukken. De platen kunnen dan omhoog komen en in het slechtste geval over elkaar schuiven.
Regen kan het wegdek afkoelen, maar volgens Van Reusel wil een buitje niet altijd helpen. "Beton heeft gemiddeld lang nodig om af te koelen." Zo ook op de provinciale weg N285. Vanaf de A17 is de weg richting Zevenbergen dinsdagavond afgesloten omdat het wegdek te heet bleek.
"Beton blijft heel lang warm, we moeten wachten tot het weer is afgekoeld en gekrompen is."
Ook daar stond het beton op klappen. “We hebben het beton kapot gemaakt, zodat de spanning eraf gaat. Dinsdagnacht leggen we de straat dicht met klinkers, zodat het verkeer er hopelijk snel weer door kan. Op een later moment wordt op die plek opnieuw beton gestort. Het beton blijft heel lang warm, dus we moeten wachten tot het weer is afgekoeld en gekrompen is.”
Van Reusel beheert samen met zijn collega’s 550 kilometer aan provinciale wegen in Brabant. Hij verwacht dat de weg richting Zevenbergen woensdagochtend weer open zal zijn.
"Dat komt allemaal door de warmte, dan gaan elektrische onderdelen vaker in storing."
Maar dinsdag ging het niet alleen om beton dat op springen stond. Ook sommige verkeerslichten begaven het door de hitte. En spoorbomen bleven dicht. “Dat komt allemaal door de warmte, dan gaan elektrische onderdelen vaker in storing. Het is een extreme dag geweest dinsdag, dat maken we niet vaak mee. Laten we zeggen dat het een nuttige, zinvolle, drukke dag is geweest.”
LEES OOK:
Hitteblog: smog bereikt piek • het wordt een plaknacht
Temperatuur stijgt tot 38,8 graden: warmste 19 juli ooit gemeten in Brabant