Containerterminals lopen helemaal vol: 'Bedrijven hebben groot probleem'
Directeur Michel van Dijk van Inland Terminal-Van Berkel loopt naar een container die ergens onderaan de stapel staat. Het is een koelcontainer. Hij wijst op een scherm. “In deze container is het constant 15 graden. Er zit chocolade in. Je wilt natuurlijk niet dat die smelt.”
“Deze container staat er al meer dan twee weken.”
De container, waarschijnlijk vol Marsrepen, zou onder normale omstandigheden binnen twee dagen weg zijn. “Nu staat deze er al meer dan twee weken.”
Ook een container vol varkensneuzen en -oren staan al even te wachten op zijn volgende bestemming. De diepgevroren varkensneuzen zijn een delicatesse in China, maar kunnen daar niet komen. De situatie in Veghel laat zien hoe de ingewikkelde keten van de wereldhandel op dit moment helemaal vastloopt.
Zo komt het dat de containers vanuit Veghel niet weg kunnen:
Zeeschepen vol met containers liggen te wachten voor de kust. Maar ze kunnen niet lossen omdat er in de haven van Rotterdam geen plek is. Daardoor kunnen ze ook geen containers uit de haven meenemen om zo weer ruimte te maken.
Er zijn te weinig binnenvaartschepen om de containers naar Rotterdam te brengen. Dat komt doordat Duitsland veel kolen nodig heeft voor de energievoorziening nu er minder gas is. Bovendien wordt er vanuit Oekraïne graan per binnenvaartschip over de Donau vervoerd in plaats van per containerschip over de Zwarte Zee.
En dan is er ook nog de lage waterstand op de rivieren waardoor er per schip veel minder containers mee kunnen.
De containers met vrachtwagens afvoeren lukt ook niet. Er is niet aan vrachtwagens en chauffeurs te komen. Bovendien kun je dan nog steeds de container niet kwijt in Rotterdam.
“We zijn een overslagplek, geen opslagplek."
Met als gevolg dat de containerterminal helemaal volloopt. Het bedrijf heeft inmiddels twee extra terreinen in gebruik genomen om containers tijdelijk op te slaan. “Maar we zijn een overslagplek, geen opslagplek”, zegt directeur Michel van Dijk. “Containers moeten zo snel mogelijk door.”
Constant is hij bezig om dat toch voor elkaar te krijgen. Maar het valt niet mee. “Normaal hebben we acht schepen varen. Dat zouden er nu makkelijk tien kunnen zijn, maar ik heb er maar vijf. Ja, het lukt nog om zo’n 1300 containers per week te vervoeren. Maar er komt een moment dat de ruimte op is en we ze niet meer kwijt kunnen.”
En daar kunnen bedrijven rond Veghel goed last van hebben. Hun magazijnen lopen vol omdat de producten er niet uit kunnen waardoor zelfs de productie in gevaar komt. “Er zijn al bedrijven die de productie aan het afschalen zijn." Toch blijft Van Dijk optimisch: “We zitten in de logistiek en we zullen vast ergens een gaatje vinden om het toch voor elkaar te krijgen.”