Oudere vrouw opgelicht door nep-bankmedewerkers: 'Ze was erg ontdaan'
Toen de vrouw tussen halfvier en vier uur thuiskwam, gingen een man en vrouw met haar mee haar huis binnen. Het is hen gelukt haar pinpas met pincode mee te krijgen, maar ze zouden geen geld hebben kunnen buitmaken omdat de vrouw haar pas op tijd had geblokkeerd. De 'bankmedewerkers' vluchtten in een auto. Een signalement van de twee is niet bekendgemaakt.
"Het slachtoffer was niet in staat verklaring af te leggen, zo ontdaan was ze."
Het slachtoffer was volgens de politie zo ontdaan door deze laffe vorm van oplichting, dat zij donderdag niet in staat was om een verklaring af te leggen. De politie heeft een buurtonderzoek gedaan en onderhoudt contact met het slachtoffer. "Zodat zij op een later moment aangifte kan doen." De vrouw is niet gewond geraakt.
De politie zegt de afgelopen twee maanden een toename in het aantal aangiften van bankhelpdeskfraude te zien. "Daarbij worden mensen benaderd door criminelen die zich voordoen als medewerkers van een bank.
Waar eerst criminelen op slinkse wijze de bankpas en inloggegevens van mensen afhandig wisten te maken om op een later momenten rekeningen te plunderen, worden ze nu steeds brutaler. "Er zijn meerdere gevallen bekend waar er juist in het huis van de slachtoffers wordt toegeslagen."
"Mensen hebben in eerste instantie niet eens door dat er geld is buitgemaakt."
Iemand doet zich dan voor als medewerker van een bank. Die komt bij slachtoffers thuis en logt daar met behulp van een tablet, laptop of telefoon van het slachtoffer in op de bankrekening. Vervolgens wordt die geplunderd en gaat de dief er vandoor. "Mensen hebben in eerste instantie niet eens door dat er geld is buit gemaakt", laat een politiewoordvoerder weten. "Tot ze zelf op de rekening kijken. Het gaat vaak om duizenden euro’s."
De politie waarschuwt mensen alert te zijn. "Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze handig in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over hun slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bankmedewerker, iemand van een instantie, uw dochter of zoon of een andere zogenaamde bekende die u vertrouwt."
Het zijn volgens de politie vaak onverwachte, ongebruikelijke verzoeken die deze mensen doen en bijna altijd voorzien van spoed. "Jouw bank zal jou nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid een rekening te blokkeren als dat nodig is. Ga niet mee in deze babbeltrucs, laat mensen niet binnen en geef niemand toegang tot uw rekening. Overhandig ook nooit je bankpas of inlogcodes."
Naast de toename in het aantal meldingen van bankhelpdesk, is ook het aantal woningovervallen gestegen. Uit cijfers van de politie blijkt dat er in 2021 tussen januari en augustus 22 woningovervallen zijn gepleegd, tegenover 31 in 2022.
LEES OOK: Overval op oudere vrouw in Sint Willebrord, twee daders vluchten in auto