Vliegtuig met 250 per uur tegen vogel: 'Dan moet de piloot snel beslissen'
"Helaas komt het regelmatig voor", weet Joris Melkert, luchtvaartexpert en hoogleraar aan de TU Delft. "Kijk je wereldwijd, dan gebeurt dit zelfs verschillende keren per dag."
Toch haalt niet iedere botsing meteen het nieuws. Laat staan dat het leidt tot een noodstop, zoals zondag. "Het hangt allemaal af van hoe groot de vogel is en hoe hard het vliegtuig op het moment van de botsing rijdt. Dat bepaalt hoe zwaar de consequenties zijn."
"Als piloot moet je snel een keuze maken."
In Eindhoven zaten die nou juist niet mee. Op het moment van de klap reed het vliegtuig al ruim 250 kilometer per uur. "En waarschijnlijk was het ook een grote vogel."
Zo'n botsing leidt niet direct tot paniek in de cockpit. "Maar als piloot moet je wel snel een keuze maken. Je kunt in principe 'gewoon' opstijgen, maar dan maken ze vaak een rondje en landen ze weer. Het is niet verstandig om ermee naar de eindbestemming te vliegen."
De andere optie: "Stoppen." Daar werd zondag in Eindhoven voor gekozen. "Maar dan moet je wel voor het einde van de startbaan stilstaan. Dat gaat prima, maar het vergt wel enorm veel van de remmen. Die worden heet en kunnen zelfs in brand vliegen."
"Tijdens zo'n stop hang je letterlijk in je gordels."
Al met al is het volgens de universitair docent niet zo dat we aan een ramp zijn ontsnapt. "Welnee, al kan ik me voorstellen dat het heel heftig is. Tijdens zo'n stop hang je letterlijk in je gordels. Dat is even onplezierig, maar geen ramp. Ook niet als de botsing in de lucht was geweest. Zo'n vliegtuig kan zelfs met één motor prima vliegen."
Toch proberen ze er op luchthavens alles aan te doen om dit soort situaties te voorkomen. "Op de meeste plekken hebben ze een vogelwacht die rondrijdt. Die probeert vogels weg te jagen met knallen en vogelverschrikkers. En er wordt bijvoorbeeld speciaal gras geplant, dat niet aantrekkelijk is om te eten."
En dat doen ze niet voor niks. "Dit kan erg duur uitpakken. Als zo'n motor kapotgaat, praat je al gauw over tonnen."
Alle passagiers werden na de botsing uit het vliegtuig gehaald.