Reizigers niet slechtste af op station Breda, zegt NS: 'Data kloppen niet'
Volgens NS-woordvoerder Arno Leblanc is de data van rijdendetreinen.nl, die gebruikt is voor het onderzoek, 'niet zo geschikt' om conclusies te trekken. "Ze maken gebruik van informatie die we zelf publiceren."
"Er is verschil tussen wat we publiceren en wat er echt op het spoor gebeurt."
De NS waarschuwt treinreizigers het liefste op voorhand voor verstoringen, maar die kunnen meevallen of soms helemaal niet gemerkt worden door reizigers. "Er zit een verschil tussen wat we publiceren en wat er daadwerkelijk op het spoor gebeurt. Als het meevalt, staat de verstoring toch online", legt Leblanc uit.
Ook mogen punctualiteit en uitval niet op dezelfde hoop gegooid worden. Als voorbeeld geeft Leblanc een verstoring tussen Den Haag en Eindhoven. "Die trein komt langs Breda, maar als de verstoring bij Tilburg rijdt die trein terug onder een ander nummer en hoeft er voor de reiziger op Breda niet zoveel aan de hand te zijn."
"Vooral de intercity uit Brussel veroorzaakt veel vertraging."
De NS herkent wel dat Breda slechter scoort qua punctualiteit. "Dat komt vooral door de intercity vanuit Brussel die met vertraging binnenkomt." Leblanc zegt dat ze geen invloed hebben op wat er op het buitenlandse spoor gebeurt. "Verder is ook de hogesnelheidslijn een verbinding waar meer vertragingen ontstaan."
Volgens eigen cijfers reed de NS het afgelopen half jaar in 93,3 procent van de gevallen op tijd. Dat is wel een half procent minder dan eerst. "Onder meer het personeelstekort veroorzaakt dit." Voor zowel ProRail als de NS is het lastig om aan treinverkeersleiders, machinisten en conducteurs te komen.
"Breda scoort niet het slechtste."
Hoewel Breda qua vertragingen slechter scoort dan veel andere treinstations, is het niet zo rampzalig als het onderzoek van RTL Nieuws doet vermoeden volgens NS-woordvoerder Leblanc. "Breda scoort niet het slechtste qua vertragingen, maar elke vertraging blijft vervelend."
Op station Breda stopte het afgelopen half jaar ruim 53.000 keer een trein en daarvan waren er 4698 vijf of meer minuten te laat (8,8 procent). 4288 keer (8 procent) viel de trein uit, waardoor deze helemaal nooit in Breda arriveerde, volgens RTL Nieuws.
LEES OOK: Reizigers op station Breda moeten het meeste geduld hebben