Bellen is een hel voor veel stotteraars: ‘Bedrijven gooien de hoorn erop'
“Goede, goede…” Nog voordat Berry goedenavond kan zeggen, wordt de verbinding aan de andere kant van de lijn verbroken. Hij belt dinsdag een aantal bedrijven om te laten zien wat veel stotteraars iedere dag meemaken. “Het ergste wat er ooit gebeurde is dat de man van een pizzeria me uitlachte en me na begon te doen. Daarna werd de hoorn erop gegooid”, vertelt hij.
"Veel stotteraars laten de telefoon links liggen."
Berry vergelijkt de gesprekken met lopen over een mijnenveld. “Vaak heb je in je hoofd al geformuleerd wat je wil gaan zeggen, maar je weet ook dat je op een bepaald moment blijft vaststeken. Dat voel je pas een seconde van tevoren. Maar de spanning loopt alleen maar op, waardoor het juist misgaat.”
Hij heeft inmiddels een dikke laag eelt op zijn ziel, maar dat geldt niet voor iedereen. “Veel stotteraars laten de telefoon links liggen, omdat ze steeds een knauw in hun zelfvertrouwen krijgen. Ze raken in een isolement en maken andere keuzes in hun leven. Ik ken mensen die schoonmaker zijn geworden in plaats van leraar, om maar niet te stotteren.”
"Wij willen duidelijk maken dat deze groep er ook is."
Om daar aandacht voor te vragen heeft Berry samen met vier andere lotgenoten een filmpje gemaakt waarin te zien is hoe verschillende bedrijven op stotterende bellers reageren. “Dat is niet negatief bedoeld, maar om mensen op het probleem te wijzen. Ze denken vaak dat ze voor de gek gehouden worden of dat er een slechte verbinding is, maar wij willen duidelijk maken dat deze groep er ook is.”
Berry volgde een cursus waar hij technieken leerde om het stotteren onder controle te houden. Waar hij vroeger nog geen drie woorden vloeiend kon uitspreken, durft hij nu meer.
“Ik ga weinig meer uit de weg. Anderen moeten een kwartier lang de moed bij elkaar rapen om de telefoon te pakken. Misschien kan dat veranderen als meer mensen beseffen dat er mensen zijn die stotteren en dat die ook kunnen opbellen.”