Mega-investering voor ondergronds busstation en buslijnen in Eindhoven

14 november 2022 om 17:32 • Aangepast 21 november 2022 om 13:38
nl
Eindhoven is dé grote winnaar van de Brainportdeal. De regio trekt samen met Den Haag en het bedrijfsleven de portemonnee om de bereikbaarheid te verbeteren. Een totale investering van 1,59 miljard euro wordt onder meer gebruikt voor een nieuw ondergronds busstation bij het NS-station en een snelle busverbinding met chipmachinefabrikant ASML in Veldhoven. Ruim 1 miljard euro daarvan komt uit Den Haag.
Profielfoto van Ferenc TrikiProfielfoto van Rogier van Son
Geschreven door

Eindhoven is booming. Met bedrijven als ASML die steeds groter worden, komen er in de hightechregio Brainport 70.000 banen bij. Die mensen moeten ook ergens wonen en dus wordt er ook flink gebouwd. De komende jaren moeten er 62.000 woningen bij komen. De stad moet daarnaast ook nog bereikbaar blijven.

Over tien jaar klaar
De voorspelling is dat er hier over acht jaar 150.000 tot 200.000 bus- en treinreizigers per dag zijn. Nu al barst het busstation bij het NS-station uit zijn voegen, met in de spits tien bussen per minuut. Reizigers moeten tussen de bussen lopen en dat is onveilig.

Het nieuwe ondergrondse busstation moet op dezelfde plek komen. Daarnaast worden met de Brainportdeal onder meer ook het spoor en het treinstation aangepakt en moet er een snelle busverbinding komen tussen Eindhoven, de High Tech Campus en ASML in Veldhoven. "Dit is een historisch besluit waar we ontzettend blij mee zijn”, vertelt verantwoordelijk wethouder Stijn Steenbakkers.

Zo zou het nieuwe busstation van Eindhoven er uit moeten gaan zien (beeld: gemeente Eindhoven).
Zo zou het nieuwe busstation van Eindhoven er uit moeten gaan zien (beeld: gemeente Eindhoven).

'Echt klaar voor de toekomst'
De gemeente Eindhoven heeft al langer plannen voor een ondergronds busstation. "Het is niet alleen een wens, maar bijna een vereiste om deze stad als centrum van de Brainportregio echt klaar te maken voor de toekomst”, vertelt Steenbakkers.

Het nieuwe busstation moet volgens de gemeente zorgen voor een betere en veiligere verbinding met het treinstation én moet het de stad aantrekkelijker maken. Doordat het busstation ondergronds gaat, komt er ruimte vrij voor de bouw van woningen in het centrum van de stad.

In het nieuwe busstation wordt ruim zevenhonderd miljoen euro geïnvesteerd. Over tien jaar moet het klaar zijn. Verder gaat het geld van de Brainportdeal onder meer hier naartoe:

  • Snelle busverbinding tussen Eindhoven - High Tech Campus - ASML - 270 miljoen euro
  • A58 Eindhoven - Tilburg - 126 miljoen euro
  • Aanpassingen aan het spoor en het treinstation - 125 miljoen euro

Mainportstatus
De regio Eindhoven heeft sinds 2017 net als Amsterdam en Rotterdam de Mainportstatus. Dat betekent dat Eindhoven belangrijk is voor de Nederlandse economie. Maar het grote geld uit Den Haag kwam maar niet. Tot halverwege dit jaar.

Afgelopen zomer kreeg Eindhoven ook al een flinke zak met geld van het Rijk. Het ging toen om 75 miljoen euro voor het bouwen van 3160 huizen.

Het huidige busstation Neckerspoel in Eindhoven (foto: Rogier van Son).
Het huidige busstation Neckerspoel in Eindhoven (foto: Rogier van Son).
Het huidige busstation (foto: Rogier van Son).
Het huidige busstation (foto: Rogier van Son).

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!