Telefoonverbod op scholen? 'Eenvoudige regel die veel gaat opleveren'
Voor Peters is het helder: “Een mens kan geen twee dingen tegelijk. Telefoons zijn goed in het opeisen van je aandacht. Een leerling die een telefoon bij zich heeft, gebruikt hem. Dat is logisch.”
Het verbod kan de leerlingen daartegen beschermen. “Het levert extra lestijd op, want docenten hoeven niet meer te handhaven en leerlingen letten beter op. Bovendien is het makkelijk om de regel in te voeren en kost het niets.”
"Een leraar is veel tijd kwijt met de eeuwige strijd om het mobieltje op te bergen.”
Peters weet wat voor strijd het kon zijn om leerlingen bij de les te houden, omdat hij zelf voor de klas heeft gestaan: “Als ik zei dat ze de mobieltjes moesten opbergen, kwamen ze een paar minuten later toch weer boven.”
In zijn voorstel doen leerlingen bij binnenkomst hun telefoon in hun kluisje en besparen ze daarmee de leraar veel getouwtrek. De onderwijsinspectie zal dan controleren of de school zich wel aan het verbod houdt.
Bij de meeste scholen is het gebruik van een telefoon in de klas nu al niet toegestaan. De landelijke wet is volgens Peters toch nodig. “Ons land is enorm liberaal. We willen overal zelf over kunnen beslissen. Maar in dit geval gaat het daardoor fout. In sommige lessen mag het wel, in andere niet. Dat zorgt voor verwarring. Bovendien is een leraar veel tijd kwijt met de eeuwige strijd om het mobieltje op te bergen.”
Peters is ervan overtuigd dat dit een kleine ingreep is die veel op gaat leveren. “We moeten wel iets doen, want het is echt schadelijk voor de leerlingen.”
“De voordelen zijn veel groter dan de nadelen."
Uit onderzoek van onderwijsadviesbureau DUO blijkt inderdaad dat leerlingen last hebben van concentratieproblemen en slechtere cijfers halen, omdat ze zich door hun telefoon laten afleiden. Bijna alle Nederlandse middelbare schooldocenten vinden dat leerlingen te veel tijd op hun telefoon doorbrengen.
Leraren zijn volgens Kamerlid Peters fan van dit idee, maar er is ook weerstand. Dit komt vooral van ouders die willen dat hun kind altijd bereikbaar is of van scholen die telefoons gebruiken in hun lesprogramma’s. Daarover zegt Peters: “De voordelen zijn veel groter dan de nadelen en de nadelen zijn redelijk makkelijk op te lossen.”
Bovendien is het volgens hem vooral even wennen: “De eerste twee weken levert het misschien wat weerstand op, maar daarna is iedereen eraan gewend”, verzekert hij.