Van rijzende naar vallende ster: de turbulente jaren van Lightyear
Een groepje studenten van de Technische Universiteit Eindhoven presenteerde in de zomer van 2013 vol trots hun 'kindje': "Het is een meisje en we noemen haar Stella", zei destijds een van de studenten.
Het was de geboorte van de allereerste gezinsauto op zonne-energie. In de auto was plaats voor vier personen, de maximum snelheid was 70 kilometer per uur.
Eerste contouren Lightyear zichtbaar
De wagen was gebouwd voor de internationale zonnerace later dat jaar door Australië. Met succes: de Eindhovenaren pakten direct de titel in de categorie gezinswagens. En bij de introductie waren de ambities meteen al torenhoog: de auto moest en zou in de toekomst in productie worden genomen.
Stella werd doorontwikkeld en er kwam met de Stella Vie, Lux en Era gezinsuitbreiding.
Het bereik werd vergroot naar 1000 kilometer, er kwam een extra zitplek en de eerste contouren van de Lightyear 0 werden langzaamaan zichtbaar: de auto kreeg een ronder dak. Goed voor de aerodynamica van de auto.
Slechts 946 keer 0
In 2016 richtten vijf studenten uit het team Lightyear op. Drie jaar later werd het eerste prototype gepresenteerd.
In 2022 wordt na jaren van tekenen, sleutelen en rekenen de allereerste zonneauto echt in productie genomen in Finland: De Lightyear 0.
Er worden er maximaal 946 van geproduceerd. Je moet er wel flink de portemonnee voor trekken. De futuristische auto kost 250.000 euro.