Uit huis gezet en maanden in je auto wonen, het gebeurt niet zomaar

15 februari 2023 om 15:46
nl
Hoe is het mogelijk dat iemand maandenlang in een auto woont? Het verhaal van Tamara uit Oss, die maandagavond naar het ziekenhuis werd gebracht nadat ze maanden in een auto woonde, leidde tot veel reacties. Woningcorporatie BrabantWonen en de gemeente Oss leggen uit welke stappen er worden genomen voordat iemand uit huis wordt gezet: "Een uithuiszetting is altijd het allerlaatste middel.”
Profielfoto van Lobke Kapteijns
Geschreven door

Tamara kwam terecht in een hoog opgelopen burenruzie en een conflict met de woningbouwvereniging. Wat precies de achtergronden zijn van de situatie van Tamara, wilde BrabantWonen niet vertellen vanwege de privacywetgeving. Maar een besluit om iemand uit huis te zetten, wordt volgens een woordvoerder ‘zelden genomen.’

In totaal waren er bij BrabantWonen in totaal vijf huisuitzettingen in 2021, weet Karin Linders, woordvoerder van BrabantWonen. Dat ging volgens haar om uitzettingen vanwege huurachterstand en vanwege overlast.

“Een woningcorporatie neemt dit besluit ook nooit alleen. Een rechter doet een uitspraak om een huurovereenkomst te ontbinden. Die doet dat altijd op basis van een uitgebreid en zorgvuldig aangelegd dossier", legt Linders uit.

"Dit doen we alleen als we zien dat de overlast in de buurt heel heftig is of als de bewoner echt geen hulp accepteert."

Als huurder van een huis, wordt er wat van je verwacht. De wet stelt dat een huurder zich ‘goed’ moet gedragen. Je moet je huis netjes bijhouden, op tijd je huur betalen en een fatsoenlijke buur zijn. Dus geen herrie tot diep in de nacht, geen afvalhoop in je tuin waardoor er ongedierte rondloopt, of mot met je buren.

Een klein deel van de mensen vindt dit volgens Linders erg lastig. "Als er sprake is van overlast onder buurtbewoners probeert de woningcorporatie partijen met elkaar aan tafel te krijgen, zodat het wordt opgelost. Of er wordt buurtbemiddeling ingezet, dan krijgen bewoners hulp om tot een goed gesprek te komen."

Toch zijn er volgens haar nog altijd situaties waarbij een conflict zo hevig is, dat het niet meer te lijmen is met een gesprek.

"Een uithuiszetting is altijd het allerlaatste middel."

Als dat het geval is, wordt er meer onderzoek gedaan naar wat er aan de hand is. Bekeken wordt of klachten gegrond zijn, meldingen van buurtbewoners worden onder de loep genomen en er worden gesprekken gevoerd met de buurt. Ook andere hulpinstanties worden geraadpleegd. Denk aan welzijnswerk, zorgaanbieders, GGD, GGZ en netwerk verslavingszorg.

Met de juiste hulp, hoopt de woningcorporatie dat de situatie verbetert. Maar in sommige gevallen accepteert iemand geen hulpverlening. Ook al blijven hulpverleners het proberen legt Linders uit.

"Als dit herhaaldelijk niet leidt tot een gewenst resultaat, dan besluiten we soms om naar de rechter te gaan. We vragen dan in een enkel geval om een ontruiming. Dit doen we alleen als we zien dat de overlast in de buurt heel heftig is of als de bewoner echt geen hulp accepteert. Dit is dan de enige uitweg. Een uithuiszetting is altijd het allerlaatste middel om in te zetten.”

LEES OOK: Tamara weigerde maandenlang hulp maar ze woont nu niet meer in haar auto

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!