Primeur: dit schip vaart straks volledig elektrisch door De Biesbosch
Voor het familiebedrijf is het een miljoeneninvestering. "Onze uitdaging was om zo schoon en stil mogelijk te gaan varen en dat gaat lukken met dit schip", vertelt directeur Adriaan Schuller trots.
"De schoorstenen zijn een grapje van de architect."
Het schip ligt nu nog hoog en droog in een loods van scheepsbouwer PC Kamp in het Gelderse Aalst. Aan de buitenkant is niet te zien wat deze Z9 zo bijzonder maakt. Sterker nog: op het bovendek staan zelfs twee schoorstenen. "Ja, da's een grapje van de architect van dit schip. Maar in werkelijkheid is dit alleen maar de kast van de airconditioning", lacht Schuller.
De machinekamer van de Z9 is voor echte 'petrolheads' - liefhebbers van verbrandingsmotoren - misschien wat teleurstellend. Geen ronkende dieselmotoren, smeer en gedreun. Nee, een klinische ruimte met twee 250 kilowatt superstille elektromotoren. Die zijn zo klein dat ze elk makkelijk onder de motorkap van een auto passen. "Ja, zo klein. Maar sterk genoeg om ons te brengen waar we willen zijn. Voor rondvaarten, evenementen, dagtochten, feesten en partijen ", licht Adriaan Schuller toe.
De elektrische motoren doen niks zonder stroom. In het scheepsruim is er een kamer gemaakt met een soort stellingkasten. "Nu nog leeg, maar hier komen de lithium-ion accu's. Zo'n 1400 kilowattuur aan vermogen om te kunnen varen. De bron van een elektrische aandrijving. Hiermee kunnen we dagelijks vier keer twee uur onze fluisterstille rondvaart door de Biesbosch doen", aldus Schuller.
"Er moet nog een hoop gebeuren."
De rondvaartboot heeft twee dekken met salons met zithoeken en buffet én een bovendek in de open lucht. Het zijn nu nog lege ruimtes met elektriciteitskabels die uit het plafond bungelen. "Er moet de komende maanden nog een hoop gebeuren. Dus je moet nu nog even door de snoeren heen kijken", lacht de directeur van Zilvermeeuw.
Op het bovendek ontbreekt nu ook nog de stuurhut, waar vanuit de kapitein het schip manoeuvreert. En wie verwacht dat daar straks een stoer en breedgeschouderd gestalte staat met het scheepsroer ferm in de hand, die heeft het mis. Voor wat betreft het roer dan. Want de modernste schepen worden inmiddels bestuurd met een joystick.