Zorgorganisaties leveren dure bus in, vervoer kwetsbare mensen onder druk
Een van die stichtingen is Topsport for Life in Eindhoven. Deze organisatie houdt activiteiten en groepsreizen voor mensen met een levensbedreigende ziekte. “Bij MVI betaalden we 300 euro en dat wordt onder Saam 1500 euro”, zegt kartrekker Miel in ’t Zand van Topsport for Life. “Dat kunnen wij als kleine stichting niet ophoesten en dus zullen we de bus deze maand nog inleveren.”
“We gaan fondsen benaderen of zij ons kunnen helpen."
In ’t Zand zit nu nog met 12 mensen in Spanje. “We zijn hier met mensen die bijvoorbeeld ALS of kanker hebben. Ze hebben het hier geweldig en de bus is daar ontzettend hard voor nodig. Zo kunnen we in de nu gehuurde bus vier mensen met een rolstoel vervoeren.”
Maar per 1 februari moet Topsport for Life het zonder die bus doen. Een concrete oplossing is er nu nog niet, meent In ’t Zand. Ideeën heeft hij wel. “We gaan fondsen benaderen of zij ons kunnen helpen. En we willen crowdfunding opzetten. We moeten wel, want we willen hier heel graag mee doorgaan.”
Daarin staat Topsport for Life volgens Lars van Engelen niet alleen. Hij is directeur van Saam Doet het. Hij verwacht dat tussen de 20 en 25 stichtingen van de 81 afhaken door de tariefsverhoging.
"Wij kunnen helaas niet anders dan de prijzen te verhogen."
“De wat grotere en kapitaalkrachtigere organisaties kunnen de prijsverhoging vaak nog wel opvangen. Het zijn meestal de kleine organisaties die de hogere huren niet kunnen betalen. Denk aan de Thomashuizen”, zegt Van Engelen. Dit zijn kleinschalige woonvoorzieningen voor mensen met een verstandelijke beperking.
Van Engelen: “Dat is enorm schrijnend. Maar wij kunnen helaas niet anders dan de prijzen verhogen. We gaan niet ‘onder water’ verhuren. Anders gaan wij net als MVI het schip in.”
"De prijzen zijn verdriedubbeld, we hebben de bus ingeleverd."
Ook Patty Honcoop van de Stichting Sosijn in Dussen, die kinderen met een beperking helpt, schrok van de nieuwe prijzen.
"Die zijn verdriedubbeld, dat was voor ons geen optie. We hebben de bus in de eerste week van januari ingeleverd. Maar we hadden al wat lijntjes uitgezet voor alternatieven en we hebben vier bedrijven in Dussen als sponsors gevonden. Daardoor hebben we een andere tweedehands bus kunnen kopen. Het vervoer kan dus doorgaan."
MVI werd in november door de rechter failliet verklaard, omdat de Belastingdienst nog miljoenen van de organisatie te goed heeft. De stichting kwam eerder in het nieuws vanwege een grote fraudezaak. Het Limburgse Saam Doet Het nam de boel van MVI over. Daarover waren stichtingen die eerst via MVI busjes huurden maar wat blij. Tot ze van de tariefsverhogingen hoorden.
LEES OOK:
Vervoer voor duizenden kwetsbare mensen wordt tot wel vijf keer duurder
Vervoer voor duizenden kwetsbare mensen gered, MVI maakt doorstart
Oprichter MVI fraudeert voor 1,5 miljoen: invallen in Made en Dongen