Lightyear voorlopig niet gered: ruzie over patenten zonneautomaker
Dat zegt curator Reinoud van Oeijen, die het faillissement van de belangrijkste dochterbedrijf Atlas Technologies moet afwikkelen, tegen RTL Nieuws.
Het bankroet van Atlas Technologies betekende eind januari ook het faillissement van zonneautomaker Lightyear zelf, zo zei Van Oeijen eerder. Hij kijkt sindsdien naar de mogelijkheid om de activiteiten voort te zetten.
De zonneautomaker staakte de productie van de Lightyear 0, het duurste model. Maar het bedrijf wilde wel verder met de ontwikkeling van de veel goedkopere Lightyear 2. Er zijn dan wel honderden miljoenen nodig om te investeren.
Patent
In september staken investeerders via het overheidsfonds Invest-NL nog 81 miljoen euro in het bedrijf. Toen is bedongen dat de investeerders ook de patenten, technologie en merkrechten in onderpand kregen. De curator heeft daar dus geen zeggenschap over.
"Wij proberen de neuzen nu allemaal dezelfde kant op te krijgen om het concept van de Lightyear te kunnen redden, maar dat vergt tijd," zo zegt Van Oeijen tegen RTL Nieuws.
LEES OOK:
Curator: bankroet Atlas komt neer op faillissement Lightyear zelf
Geen Brabantse auto op de weg: ‘Dit is het einde van Lightyear’
Lightyear onthult eerste details van 'betaalbare' zonneauto
Van Stella naar Lightyear 0: de ontwikkeling van allereerste zonneauto