Ondermijnende dassen zetten treinen en spoorbeheer in de wacht
De gevolgen van de tijdelijke treinstop op het traject zijn groot, geeft ProRail-woordvoerder Joke van der Cruysen meteen toe. "Het betekent dat 12 intercity's per uur nu niet kunnen rijden. En dan hebben we ook nog al het goederenvervoer, dat moet worden omgeleid."
Een pijnlijke conclusie, zeker als je bedenkt dat de aanwezigheid van de dassen al ruim een jaar bekend was bij de spoorwegbeheerder. Waarom er sindsdien geen maatregelen zijn getroffen? "Nadat we de burchten ontdekten, zijn we begonnen met onderzoek. Wat zit er in? Hoe groot is het? Zeker bij zo'n beschermde diersoort als de das, moet je precies weten wat er speelt, voor je een vergunning aan kunt vragen om ze te verplaatsen."
"Afgelopen week kwamen we erachter dat de dassen zich ontzettend snel vermenigvuldigden."
Dat de dierenfamilie nu ineens zo'n groot probleem veroorzaakt, had ook ProRail niet aan zien komen. "De afgelopen week kwamen we erachter dat de dassen zich ontzettend snel vermenigvuldigden. En dat de burcht dus ook zo snel groter werd. Daardoor was er plots acuut gevaar op verzakking van de rails."
Wat de zaak nog verontrustender maakt, is dat meer plekken in de provincie in trek zijn bij de dieren. "Blijkbaar vinden dassen het fijn in de Brabantse grasgebieden. Op dit moment zijn er nog vier plekken waar een familie zich in de buurt van het spoor bevindt." Met alle mogelijke risico's van dien. "We hopen heel erg dat het niet dezelfde kant op gaat als hier. Daarom houden we die plekken nu verscherpt in de gaten. Maar met dit in het achterhoofd, moeten we rekening houden met alles."
"We gaan het gras maaien, in de hoop dat het minder aantrekkelijk wordt voor de dassen."
De komende dagen is het wachten tot ProRail de zo nodige ontheffing krijgt om de dassen te verplaatsen. Toch worden in de tussentijd al wat voorbereidende werkzaamheden verricht. "We gaan vanaf donderdag bijvoorbeeld het gras maaien, in de hoop dat het dan minder aantrekkelijk wordt voor de dassen. En we plaatsen kleppen op de gangen die ze hebben gemaakt. Daarmee kunnen ze nog wel naar buiten, maar niet terug naar binnen. Zo vertrekken ze misschien zelf al."
Maar zelfs als er groen licht is om de dieren te verwijderen, is het probleem niet in één klap opgelost. "Dan moeten we eerst het spoor vanaf de buitenkant afgraven, zodat we de holen eronder dicht kunnen maken. Daar plaatsen we dan een hekwerk, zodat de dassen niet meer terugkomen. Tot slot moeten we dan nog het spoor herstellen. Dat kost even tijd."
Het is dus maar zeer de vraag of de treinen volgende week woensdag weer zullen rijden. "Ik snap heel goed dat iedereen het wil weten, maar een prognose durf ik echt nog niet te geven."