Dassen bij spoor Esch mogen worden verplaatst, nog een week geen treinen
Dit weekend zal uit graafwerk blijken hoe groot de dassenburcht onder het spoor is. Dan kan ProRail bepalen hoe lang het herstel van het spoor gaat duren.
Meerdere dassen hebben tunnels onder de rails bij Esch gegraven. Het spoor kan hierdoor verzakken. Daarom rijden er al sinds dinsdag geen treinen meer tussen Boxtel en Den Bosch. De ontheffing van de RVO om te gaan graven was nodig omdat de das een beschermd dier is.
Graafwerkzaamheden starten bij eerste daglicht
Omdat er dassen in het spel zijn, mag er alleen overdag aan het spoor gewerkt worden. Dassen zijn namelijk vooral nachtdieren.
Vrijdagochtend beginnen experts van Das en Boom bij het eerste daglicht aan het karwei. Vanaf de buitenkant van het talud wordt voorzichtig naar de binnenkant van de dassenburcht toe gegraven. Als er dassen gevonden worden, worden die verdoofd en opgevangen. Dit gebeurt onder begeleiding van een dierenarts en een natuurdeskundige.
Holen gevuld met zand
Zodra zeker is dat er geen dassen meer onder het spoor zitten, worden de holen gevuld met zand. Daarna wordt het gat dat in het talud gegraven is, weer dichtgemaakt.
Zodra het spoor helemaal hersteld is, plaatst ProRail ‘anti-graafgaas’ over de plek. Dat moet voorkomen dat dassen daar opnieuw gaan graven. Daarna wordt het spoor met een grondradar onderzocht. Daarmee kijkt de spoorbeheerder in de grond, zodat zeker is dat treinen er veilig overheen kunnen rijden.
Tot slot wordt een zaadmengsel gestrooid zodat er extra groen groeit langs het spoor. Als het nodig is, wordt het spoor ook nog schoongemaakt. Daarna kunnen de treinen weer gaan rijden.
Hoe zit een dassenburcht in elkaar? We leggen het je uit in deze video.