Beste limoncello komt wéér uit Brabant: 'Wij willen de grootste worden'

27 maart 2023 om 20:00 • Aangepast 5 april 2023 om 02:02
nl
Limoncello een écht Italiaans drankje? Nou, noem het ondertussen gerust een typisch Brabants goedje. Voor de vierde keer op rij zijn het namelijk Brabanders die er met de titel 'Lekkerste limoncello ter wereld' vandoor gaan. Het geheim? "We dachten gewoon: dit kunnen wij beter."
Profielfoto van Rene van Hoof
Geschreven door

Nadat eerder Geert Wernaart uit Veldhoven, Wietse de Boer uit Den Bosch en de Bredase broertjes Koreman er met de felbegeerde titel vandoor gingen, is de eer dit jaar aan de Eindhovense vrienden Harrie en Nick en Josephine van den Biggelaar uit De Mortel. Beiden wonnen goud met hun citroengele drankje. Ze horen daarmee tot de beste limoncellomakers van de wereld. De prijs wordt uitgereikt tijdens de International Wine & Spirit Competition in Londen.

Geheim ingrediënt
Josphine scoorde dit jaar zelfs een puntje hoger dan haar Eindhovense vakbroeders. "Ik heb vorig jaar ook meegedaan en toen haalde ik zilver. Ik heb wat veranderd aan de hoeveelheid alcohol en citroenen en met succes." Eigenlijk is Josphine nog trotser op haar mandarijnenlikeur. "Die kreeg van de organisatie het hoogst haalbare predicaat 'outstanding gold'" klinkt het blij. "Het zit in een geheim ingrediënt, een kruid. Nee, ik ga niet zeggen wat dit is." Niemand haalde deze outstanding status bij de ingezonden limoncello's.

De Eindhovense winnaars kwamen op het idee om limoncello te gaan maken na een etentje in een Italiaans restaurant. Toen ze daar het drankje dronken, dachten ze: dat kunnen wij zelf nog beter. Thuis in de keuken gingen ze met de ingrediënten aan de slag. Het resultaat lieten ze proeven door vrienden en familie. Die waren enthousiast en ondertussen loopt hun bedrijfje goed.

Origineel recept
Harrie vertelt dat hij op vakantie in Italië in een restaurant met twee vrouwen aan de praat raakte over zijn liefde voor limoncello. Hij gooide al zijn charmes in de strijd en kreeg zowaar een origineel Italiaans recept van een restaurant. Dat dient als de basis voor hun drankje.

In een klein bedrijfspand langs het spoor in Eindhoven wordt het citroendrankje veelal in de avonduren en in het weekend geproduceerd. Het moet allemaal in hun vrije tijd, want ze hebben er allebei nog een baan naast. Niet dat dat de ambities in de weg zit. Ze willen namelijk de grootste van Nederland worden.

De verlichte limoncellofles van Nick en Harrie
De verlichte limoncellofles van Nick en Harrie

Het Eindhovense merk heet Che dona luce, wat wil zeggen limoncello die licht geeft. Heel toepasselijk kunnen de toch al sierlijke flessen verlicht worden met een lampje. Op het etiket staan een citroen en een gloeilamp. Een duidelijke verwijzing naar de lichtstad Eindhoven.

Het geheim van hun limoncello zijn de citroenen. Die zijn biologisch geteeld en komen van de Philips Fruittuin. Na eindeloos testen met de ingrediënten kregen ze de juiste smaak. Inmiddels is hun drankje bij een aantal restaurants en slijterijen in de regio Eindhoven verkrijgbaar.

Frank Koreman in de productieruimte in Breda
Frank Koreman in de productieruimte in Breda

De broers Koreman, de grote winnaars van 2021, werken ondertussen fulltime aan hun drankje in een bedrijfspand in Breda. Ze zijn al wat verder met hun ambitie en willen zelfs de grootste ter wereld worden.

Op hun kantoor hangt een kaart van Nederland met speldjes. Die geven aan waar de limoncello verkocht wordt: "Wij hebben al verschillende sterrenrestaurants en slijterijen in Nederland als klant", zegt Frank. Dagelijks gaat een salesteam van Koreman op pad om nieuwe klanten te krijgen. Ondertussen hebben zo ook al afnemers in België, ook een bourgondisch land, zegt Frank.

"Proeven is kopen", zegt Frank Koreman. Hij wordt regelmatig gebeld door restaurants die zijn limoncello ergens geproefd hebben en het ook willen hebben. Dat ze het drankje zelf op ambachtelijke wijze maken, ook met biologische citroenen is ook voor Koreman de basis van het succes.

Exporteren naar Italië of verkopen aan Italiaanse restaurants in Nederland blijft moeilijk. De enthousiaste jonge ondernemers uit Breda en Eindhoven merken dat de Italianen te trots en te chauvinistisch zijn om Nederlandse limoncello te verkopen. Al heeft Koreman's ondertussen één Italiaanse klant. Maar ze veroveren stapje voor stapje de Nederlandse markt en dat is alvast een begin van hun ambitieuze plannen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!