Spullen failliet Lightyear geveild: 'Emotie zal hier een rol gaan spelen'
Deze week wordt een deel van de inboedel van Lightyear geveild. Deze woensdag is er een kijkdag. Het Helmondse Lightyear wil een elektrische auto met zonnepanelen ontwikkelen zodat die ook op zonne-energie kan rijden. Begin dit jaar ging het bedrijf dat de auto bouwde, failliet. Inmiddels heeft Lightyear een doorstart gemaakt, maar 600 mensen verloren hun baan.
Arno Hendrikse hanteert nu de veilinghamer over bijna 230 ‘kavels’. Van het prototype Lightyear One tot half afgebouwde auto’s, auto-onderdelen tot bureaustoelen en tafels. Maar van een hamer is de laatste jaren niet echt sprake meer in veilingland. “Kijkdagen worden veel minder bezocht tegenwoordig”, zegt Hendrikse. “Alles gebeurt online. We hebben ook veel interesse uit het buitenland. Er zijn gegadigden uit 40 verschillende landen. Die mensen komen niet hier naartoe. In vroeger dagen zou deze hal gevuld zijn met 500 man. Veel van de uiteindelijke kopers zul je hier niet zien.”
"Ik heb altijd al een keertje willen kijken bij Lightyear"
Nu lopen er tientallen mensen rond. Twee bezoekers zijn Ruben Stern en Emile Nijssen. Allebei hebben ze een bedrijf dat zich bezighoudt met elektrische auto’s. Ze snuffelen tussen de onderdelen. Of ze iets gaan kopen, weten ze nog niet. “Het is toch wel triest om te zien”, vindt Ruben. “Het is een bedrijf dat volop draaide en nu stil komt te liggen. En dan liggen de voorraden hier klaar voor de afvalbak bijna. Misschien zit er iets bij dat ik kan gebruiken, maar het geeft een vreemd dubbel gevoel.”
Emile vindt het wel mooi om Lightyear nu echt van binnen eens te zien. “Ik volg het al heel lang. Ik heb altijd al een keertje willen kijken bij Lightyear, maar het kwam er nooit van. Misschien kan ik nog wat onderdelen vinden voor mijn bedrijf.” Veel bezoekers zeggen te komen omdat ze gewoon nieuwsgierig zijn. Van kopen is veelal nog geen sprake, hoewel op de veilingsite al wel druk geboden wordt. De Lightyear One, die een prijskaartje had van 250 duizend euro, staat nu op 24 duizend euro.
"Het is toch een jongensdroom en wie weet een stukje van een nieuwe toekomst"
Hendrikse verwacht dat het bod nog wel zal stijgen. Op de laatste dag, maandag, begint de drukte rond het online bieden pas echt. Hij denkt ook alle spullen wel te kunnen verkopen. Volgens Hendrikse zijn er ook nog drie auto’s die apart onder de hamer komen. "Die mogen wel rijden, ze moeten alleen nog op transport vanuit Finland en Amerika."
Lightyear heeft zelf vernieuwende technologie ontwikkeld. Is er geen angst dat deze snufjes door een openbare veiling zomaar de deur uitlopen? "Dan zou dat al gebeurd zijn", meent Hendrikse. "Bepaalde onderdelen zijn uitgesloten van de veiling. Overal zitten octrooien op, die zijn door de doorstartende partij overgenomen." Voor Hendrikse is de veiling uniek. "Het is toch een jongensdroom en wie weet een stukje van een nieuwe toekomst."