Vangrail in beruchte bocht A59 is kwestie van tijd, zegt verkeersdeskundige
Dat zei de verkeersdeskundige maandagochtend in het radioprogramma WAKKER!. Zondagavond vloog er opnieuw een auto uit de beruchte bocht langs de A59. Een man, vrouw en een hond konden worden gered. Eind maart ging het zo ook al mis. En op die plek gebeurde eind vorig jaar ook het dodelijke ongeluk met Sanne en Hebe.
'Vreemd dat mensen daar uit de bocht blijven vliegen'
De gemeenteraad van Den Bosch drong al aan op maatregelen. Maar de Tweede Kamer stemde tegen op advies van de minister. De verbindingsboog zou volgens een analyse namelijk veilig genoeg zijn. Van de Coevering legt uit: “Je kunt heel Nederland natuurlijk voorzien van een vangrail. Maar dat kost geld en is niet effectief”, zegt hij.
Toch denkt hij dat er hier uiteindelijk wel maatregelen genomen gaan worden. "Het is geen heel gekke verkeerssituatie. Dus het is vreemd dat mensen daar uit de bocht blijven vliegen.” En dan zal er toch wat moeten gebeuren, denkt hij.
Tonen van goede wil
“Dit is geen plek waar het plaatsen van een vangrail perse noodzakelijk zou zijn,” denkt ook verkeersdeskundige Ruud Hornman. “Maar ik kan me voorstellen dat je er op zo’n punt, kijkend naar het aantal ongevallen en de publieke opinie, besluit het wel te doen. Om te laten zien dat je van goede wil bent.”
Al zal zo'n vangrail er niet meteen morgen staan. “Het duurt wel even voordat zoiets gerealiseerd is," zegt Van de Coevering. Maar de noodzaak is er volgens hem inmiddels wel. "Bij Sanne en Hebe was onduidelijk wat daar precies gebeurd was. Maar nu er meer ongelukken op die plek zijn gebeurd, ligt het waarschijnlijk niet alleen aan de bestuurders. En dan zal je toch iets moeten.”
Teveel maatregelen werken verkeerd gedrag soms in de hand
“Je wil geleiderail, oftewel vangrail, plaatsen om te voorkomen dat je ernstige ongevallen krijgt bij het raken van grote objecten,” legt Hornman uit. “En je wilt voorkomen dat een auto op de verkeerde weghelft kan komen door een manoeuvrefout of dat de auto van de weg kan rollen na het maken van de eerste de beste manoeuvrefout. Maar dat is bij knooppunt Empel allemaal niet echt aan de orde.”
“In zijn algemeenheid ben ik van mening dat teveel maatregelen treffen om een weg veilig te maken op een plek waar het niet nodig is, het verkeerde gedrag soms in de hand werkt,” vindt Hornman. “Dat wil je voorkomen.”
LEES OOK:
Weer vliegt auto uit beruchte bocht zonder vangrail op de A59
Opnieuw roep om vangrail op plek waar Sanne en Hebe verongelukten
Tweede Kamer stemt tegen vangrail op knooppunt Empel na dood Hebe en Sanne