Video

Toch vangrail op de plek waar Sanne en Hebe verongelukten

3 mei 2023 om 17:32 • Aangepast 12 mei 2023 om 02:01
nl
Rijkswaterstaat heeft afgelopen nacht een vangrail geplaatst langs de A59 bij knooppunt Empel. Het gaat om de plek waar in oktober vorig jaar Sanne en Hebe verongelukten. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten om het knooppunt veiliger te maken.
Profielfoto van Collin Beijk
Geschreven door

De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders van Den Bosch drongen al aan op maatregelen, omdat het voor het geruchtmakende ongeluk op dezelfde plek vaker was misgegaan. Zondag vloog er weer een auto uit de bocht, die daarna in het water belandde. De inzittenden bleven deze keer ongedeerd.

Sanne en Hebe
Sanne (26) en Hebe (10) werden op 17 oktober vorig jaar als vermist opgegeven. Na een dagenlange zoektocht werd hun auto, met daarin de lichamen, gevonden in het water bij knooppunt Empel bij Den Bosch. Verkeersspecialisten van de politie deden uitgebreid onderzoek naar hoe de twee precies om het leven zijn gekomen en de conclusie was een noodlottig ongeluk.

De Tweede Kamer stemde eerder op advies van de minister tegen het plaatsen van een vangrail op de onheilsplek. De verbindingsboog zou volgens een analyse namelijk veilig genoeg zijn. Bij het eerstvolgende groot onderhoud zou de vangrail alsnog geplaatst kunnen worden, maar dat kan nog jaren duren.

Versnelde aanleg
Daar komt minister Harbers nu dus van terug. Rijkswaterstaat heeft het hele knooppunt onderzocht. Wegontwerpers hebben uitgebreid gekeken naar de weg, de berm en de borden die er staan.

Harbers heeft nu besloten de veiligheid in alle vier de verbindingsbogen op het knooppunt te verbeteren. Er worden geleiderails geplaatst, er komen reflectoren en de beplanting wordt aangepast zodat de bocht beter te zien is.

Vangrail
Omdat er deze week al werkzaamheden gepland waren, is afgelopen avond en nacht ook de geleiderail geplaatst in de bocht waar Sanne en Hebe om het leven kwamen. De overige maatregelen, waaronder die in de andere verbindingsbogen, worden later dit jaar uitgevoerd.

Tonen van goede wil
“Dit is geen plek waar een vangrail per se noodzakelijk zou zijn,” vertelde verkeersdeskundige Ruud Hornman afgelopen maandag. “Maar als je kijkt naar het aantal ongevallen en de publieke opinie, begrijp ik dat je het toch doet om te laten zien dat je van goede wil bent.”

Ook volgens verkeersdeskundige Paul van de Coevering kon de minister moeilijk anders. “Die bocht zou veilig moeten zijn, maar in de praktijk blijkt van niet."

Het is nog altijd onduidelijk wat er precies gebeurd is bij het ongeluk van Sanne en Hebe. "Maar nu er meer ongelukken op die plek zijn gebeurd, ligt het waarschijnlijk niet alleen aan de bestuurders en dan moet je iets.”

In de video zie je waarom er wel of geen vangrail nodig was.

Wachten op privacy instellingen...
De vangrail wordt geplaatst (foto: Bart Meesters/SQ Vision).
De vangrail wordt geplaatst (foto: Bart Meesters/SQ Vision).
Foto: Bart Meesters/SQ Vision
Foto: Bart Meesters/SQ Vision

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.

Deel dit artikel
Download de app en draag het gevoel van hier altijd bij je!